Verzuim
Leestijd

Medewerkers motiveren: 5 praktische tips

Het motiveren en betrokken houden van medewerkers is een zeer belangrijke taak. Personeelsmotivatie is dan ook een onderwerp waar serieus over nagedacht moet worden en waar veel managers best wat hulp bij kunnen gebruiken. Het is namelijk niet altijd eenvoudig om te zien hoe het met de motivatie van een medewerker gesteld is. Ook kan het een uitdaging zijn om je collega’s te motiveren en zo het beste in hen naar boven te halen. Ontdek de volgende praktische tips!

Personeelsmotivatie: welk onderscheid kunnen we maken?

Elke HR-manager wil dat zijn werknemers elke dag net zo gemotiveerd zijn als op hun eerste dag. Dit is in de praktijk echter niet altijd haalbaar. Mensen zijn natuurlijk geen robots die op ieder moment hetzelfde kunnen presteren. Het is daarom belangrijk om pro-actief bezig te zijn met personeelsmotivatie. Verdiep je in de persoon en probeer te ontdekken hoe en op welke manier je zijn of haar motivatie positief kunt beïnvloeden. Goed om hierbij te weten is dat er volgens de motivatietheorie onderscheid wordt gemaakt in twee vormen van motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Intrinsieke motivatie

Iemand die intrinsiek gemotiveerd is, krijgt motivatie om iets te doen omdat hij dat zelf wil. Deze wil komt van binnenuit en wordt gestuurd door eigen behoeften en waarden. Er hoeft bij een intrinsiek gemotiveerde medewerker dus niet per se een beloning of iets dergelijks te worden aangeboden om hem goed te laten functioneren. Hij wil het zelf graag goed doen en handelt vanuit interne drijfveren. Deze vorm van motivatie is voor een werkgever moeilijker te beïnvloeden dan extrinsieke motivatie.

Extrinsieke motivatie

Waar bij intrinsieke motivatie ‘willen’ de motivatie is, is dat bij extrinsieke motivatie ‘moeten’. Iemand die extrinsiek gemotiveerd moet worden, handelt op basis van een externe bron. Denk hierbij aan een beloning of juist een straf. Een werknemer kan bijvoorbeeld vanuit zichzelf niet gemotiveerd zijn om een project tot een succes te brengen, maar zodra er een interessante beloning aan wordt gehangen wordt hij dat wel. Ook kan hij een stapje extra zetten als blijkt dat zijn functie in gevaar komt als het project niet zal slagen.

5 praktisch tips om jouw medewerkers te motiveren

Hieronder staat een aantal handige tips om je medewerkers te motiveren en betrokken te houden.

#1: Persoonlijk contact

Communicatie is belangrijk voor het onderhouden van een band met je werknemers. Wanneer je regelmatig met hen in gesprek gaat, zorg je er namelijk voor dat de relatie goed is en dat eventuele ‘problemen’ boven water komen. Zo kan iemand uit het team ergens ontevreden over zijn, maar wordt dit niet uitgesproken om ophef te voorkomen. Ook kunnen bepaalde zaken worden verzwegen, omdat je werknemer gewoonweg introvert is en dingen misschien makkelijk opkropt. Een persoonlijk gesprek kan in zo’n geval veel opleveren.

Door functionerings- en/of beoordelingsgesprekken te organiseren, zorg je ervoor dat jij en je werknemer op een persoonlijke manier met elkaar in contact komen. Neem de tijd voor zo’n gesprek en ga in een afgesloten ruimte zitten, zodat jullie beide op jullie gemak zijn. Tussendoor kort evalueren over lopende projecten is natuurlijk goed en zeker nodig, maar in een functioneringsgesprek kom je toch dichter bij elkaar. Zowel persoonlijk- als werkgerelateerde onderwerpen kunnen worden besproken, wat ervoor zorgt dat je na het gesprek weer met nieuwe informatie en energie door kunt.

#2: De waarde van een compliment

Het geven van (opbouwende) kritiek is in een zakelijke omgeving vaak logischer dan het geven van een compliment. Toch is het bespreken van de positieve punten van een werknemer net zo belangrijk als het geven van kritiek. Sommige mensen hebben veel bevestiging nodig, maar ieder mens heeft behoefte aan waardering. Zowel op persoonlijk vlak als op de werkvloer. Het is daarom belangrijk om hier als leidinggevende goed mee om te gaan.

In veel gevallen werkt een persoonlijk compliment beter dan een beloning in de vorm van geld of een promotie. Daarnaast zorgt het geven van complimenten voor een positieve werksfeer en zullen werknemers steeds weer een motivatieboost krijgen om door te gaan. Probeer dus af te leren alleen de foute dingen te benoemen. Het geven van complimenten zal jezelf bovendien een positief en blij gevoel geven.

#3: Blijf uitdagingen creëren

Een werknemer blijft gemotiveerd als hij continu wordt uitgedaagd en niet in een werksleur terechtkomt. Je moet dus kunnen aanvoelen wanneer iemand klaar is voor een nieuw project, nieuwe skill of misschien zelfs een nieuwe functie. Wanneer dit vervolgens snel kan worden aangeboden, blijft de werknemer scherp en gemotiveerd om de nieuwe uitdaging met beide handen aan te pakken.

Bijvoorbeeld: een werknemer doet al een tijd dezelfde werkzaamheden waarin weinig ontwikkelingen zijn. Nu moet er een nieuwe functie worden vervuld binnen het bedrijf, waar een bepaalde expertise voor nodig is. Als je de werknemer vanuit het bedrijf de mogelijkheid en ruimte aanbiedt om deze expertise te leren en vol voor de functie te gaan, creëer je een uitdaging. De werknemer zal hierdoor, mocht hij geïnteresseerd zijn, een enorme motivatieboost krijgen.

#4: Fouten maken mag!

Aansluitend op het creëren en bieden van uitdagingen, is het belangrijk om hierbij fouten niet af te straffen. Door een sfeer te creëren waarin het maken van fouten mag, zorg je ervoor dat werknemers nieuwe dingen durven aan te pakken. Ook zullen zij minder snel angstig worden om iets fout te doen en daardoor minder werkstress ervaren.

Het gevolg van een positieve sfeer waarin het als gezond wordt gezien om een fout te maken, is dat werknemers gemotiveerd raken om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ze doen hun best om de beste resultaten te halen, en kunnen dit vol overtuiging doen omdat ze weten dat een fout niet zal worden afgestraft.

#5: Teambuilding en beloningen

Tot slot een tip die vaak nog wordt onderschat: zorg voor een hecht team. Teambuilding kan op veel verschillende manieren, waarbij het per team zal verschillen wat het beste werkt. Een groot voordeel van een keer op stap gaan is dat het teamgevoel wordt versterkt en daarmee het gevoel van de werknemer om zich in te zetten voor het bedrijf en zijn collega’s.

Een dergelijke activiteit kan ook voor een beloning staan. Denk aan een jaarlijks weekendje weg dat alleen door kan gaan als de bedrijfsresultaten goed genoeg zijn. Of een etentje met het team als een kwartaal bovengemiddeld goed is afgesloten. Zo zijn er tal van dingen die je kunt organiseren die én de werknemers belonen na goed werk én goed zijn voor de teambuilding.

Wat biedt de toekomst?

Bovenstaande tips kunnen je helpen beter inzicht te krijgen in en vat te krijgen op de motivatie van je werknemers. Hierin zal het persoonlijke aspect steeds belangrijker worden. In dit digitale tijdperk, waarin een mens extreem veel informatie voorgeschoteld krijgt, ligt stress vaak op de loer. Het is daarom goed om niet voor de algemene aanpak te kiezen, maar bij elke medewerker persoonlijk te ontdekken wat bij hem het beste naar boven haalt. Elk persoon is anders, dus zijn er verschillende manieren nodig om iedereen in het team gemotiveerd te houden!

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?