Preventie
Leestijd
6 min.

Zo krijg je inzicht in de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers

Gezonde, tevreden medewerkers zijn de sleutel tot zakelijk succes. Ze zijn bevlogen, proactief, productief, loyaal en minder vaak ziek.

Door inzicht te creëren in de vitaliteit van jouw workforce, zet je als organisatie de eerste stap richting goed werkgeverschap. Zo kom je erachter waar pijnpunten liggen en hoe je die kunt wegnemen. Hoe krijg jij inzicht in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers?

Vaak komen bedrijven pas in actie wanneer het te laat is: ze merken dat hun verzuim oploopt, veel medewerkers elders gaan werken en de productiviteit terugloopt. “Dan is het kwaad eigenlijk al geschied”, zegt Marijn Verhoeven, accountmanager en Register Consultant Duurzame Inzetbaarheid bij ONVZ. “Daarom is het belangrijk om integraal aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid, zodat je weet waar de risico’s liggen en problemen als oplopend verzuim en vertrekkende medewerkers voor kunt zijn.”

Waarom is inzicht in duurzame inzetbaarheid belangrijk?

Organisaties die integraal de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers verbeteren, komen in een positieve spiraal terecht: medewerkers voelen zich gehoord, krijgen waar ze behoefte aan hebben, zijn tevreden, nemen meer initiatief, verantwoordelijkheid en steken collega’s daarin aan. Dat leidt tot een duurzamere en loyalere workforce. “Niet onbelangrijk in de huidige vergrijzende arbeidsmarkt”, vult Verhoeven aan. “Een markt waarin we bovendien te maken hebben met veel minder instroom dan uitstroom en waar de toenemende digitalisering en robotisering vraagt om steeds nieuwe competenties.”

Geen enkel bedrijf heeft een 100% duurzaam inzetbaar werknemersbestand. Kansen op verdere verbetering zijn er altijd. Ook omdat een probleem zeer verschillende oorzaken kan hebben. Een burn-out of stress kan bijvoorbeeld komen door een verstoorde werk-privébalans, maar ook door gebrek aan sociale ondersteuning van leidinggevende en/of collega’s, secundaire arbeidsvoorwaarden, gebrek aan beweging, hoge werkdruk en meer. Juist daarom is inzicht zo belangrijk. Daarmee krijg je als organisatie een  totaalbeeld – een solide basis om doelen te stellen voor de inzetbaarheid van jouw workforce.

Wat houdt duurzame inzetbaarheid en vitaliteit precies in?

Duurzame inzetbaarheid gaat verder dan alleen gezondheid. Om de vitaliteit van jouw medewerkers te vergroten wil je inzicht krijgen in het volledige landschap van duurzame inzetbaarheid waar werkgevers mee te maken hebben. Dit kan aan de hand van de volgende zes thema’s:

  1. Strategie – waarom besteed je aandacht aan duurzame inzetbaarheid: is het terugdringen van het ziekteverzuim bijvoorbeeld jouw voornaamste doel? En wat merken jouw klanten van de investeringen; is daardoor de dienstverlening of de productkwaliteit verbeterd?
  2. Cultuur – hebben jouw medewerkers het naar hun zin en waar blijkt dat uit? En op welke aspecten kun jij dit werkplezier nog vergroten?
  3. Flexibiliteit – sluiten jouw ambities nog aan op die van jouw medewerkers? Beschikken ze daarvoor wel over de juiste competenties en passen deze bij de rol die ze in hun privéleven hebben als bijvoorbeeld moeder of mantelzorger?
  4. Gezondheid – hoe is het investeren in de gezondheid van medewerkers belegd in jouw organisatie en waarom? Welk verzuimbeleid voer je en hoe worden medewerkers hierbij betrokken?
  5. Ondernemen – besteed je ook aandacht aan de gezondheid en vitaliteit van tijdelijke medewerkers, zpp’ers en familieleden van medewerkers? En aan dat van de directe omgeving van jouw onderneming?
  6. Communicatie – hoe meer inspraak jouw medewerkers hebben, hoe enthousiaster ze worden. Dat geldt zeker als het aankomt op hun eigen gezondheid en inzetbaarheid. Hoeveel inspraak hebben jouw medewerkers op het gezondheidsbeleid en waar blijkt dit uit?

Hoe krijg je inzicht?

Verhoeven: “Ontwikkel als werkgever een duidelijke visie. Ga als management en HR bij elkaar zitten en vraag jezelf af: hebben we duurzame inzetbaarheid wel voldoende verwerkt in onze organisatie? En op welke gebieden kunnen en moeten we verbeterslagen maken?”

Een onderzoek is een goed startpunt om inzicht te krijgen. Maar hoe pak je dit aan? ONVZ heeft daarvoor ontwikkeld; een online scan waarin ondernemers en HR-adviseurs in tien minuten een aantal vragen voorgelegd krijgen, onderverdeeld per thema. Hiermee krijg je inzicht in de vitaliteit van jouw onderneming en kom je erachter waar verbeterpunten liggen. “En wil je hier eens over sparren of kun je hulp gebruiken bij het aanpakken van deze verbeterpunten, neem dan eens contact op met mij of een van mijn collega’s”, aldus Verhoeven.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?