De kans dat u weet wat u moet doen als een collega of gezinslid eerste hulp nodig heeft, is waarschijnlijk vrij klein. In Nederland zijn namelijk slechts 300.000 EHBO-gediplomeerden. Dit is erg weinig als je bedenkt dat ons land 17 miljoen mensen telt.
Op grote evenementen als festivals en concerten is er vaak een tekort aan hulpverleners. Wij Nederlanders lopen achter wat betreft het aantal mensen dat EHBO kan verlenen. In landen als Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk is het bijvoorbeeld verplicht om een EHBO-cursus te volgen voordat er voor het rijbewijs mag worden afgereden.
EHBO.nl (Oranje Kruis) heeft een aantal stappen vastgesteld. Idealiter kennen zowel uzelf als uw medewerkers deze stappen en kunt u ze toepassen.
Nadat er iets is gebeurd, is het belangrijk om waar te nemen wat de ernst van de situatie is en wat eventuele gevaren zijn. Stel u voor: er is brand uitgebroken en u ziet dat iemand gewond is. Natuurlijk wilt u diegene direct helpen, maar misschien zorgt het vuur voor teveel gevaar om direct eerste hulp aan te bieden en is het beter om op professionele hulp te wachten.
Om goede eerste hulp te kunnen bieden, is het van groot belang om snel te ontdekken wat er is gebeurd en wat het slachtoffer precies mankeert. Dit kunt u doen door samen te werken met andere mensen. Wellicht hebben zij meer gezien dan u en weten zij hoe jullie de persoon in kwestie kunnen helpen.
Een slachtoffer laat niet altijd zien wat hij denkt en voelt. Ook voelt een slachtoffer zelf niet meer goed of hij het warm of koud heeft. Het is hierom belangrijk om het slachtoffer het gevoel te geven dat hij in goede handen is. Vertel het slachtoffer wie je bent, wat er aan de hand is en of er (snel) professionele hulp komt. Beschutting is prettig voor de privacy van het slachtoffer en voorkomt letsels als onderkoeling of oververhitting.
Zorg er altijd voor dat u snel professionele hulp inschakelt en snel en duidelijk kunt communiceren wat de situatie is. De professionals kunnen de hulp vervolgens van u overnemen. Bij het bellen naar de hulplijnen is het belangrijk om direct en duidelijk om de ambulancecentrale te vragen. De centrale zal vragen waar u bent, om hoeveel slachtoffers het gaat en wat het vermoedelijke letsel is.
Help het slachtoffer op de plaats waar u hem/haar aantreft. Verplaats een slachtoffer niet onnodig. Verplaatsen is alleen toegestaan als er nog gevaar dreigt. Met het verplaatsen zou u namelijk meer letsel kunnen veroorzaken of kunnen verergeren. Natuurlijk geldt dit niet voor een kleine verwonding.
Naast bovengenoemde tips is het vooral belangrijk om in een noodsituatie het gezonde verstand te gebruiken. De eerste minuten na een ongeval zijn cruciaal. In deze minuten kan het fijn zijn om bepaalde instructies te krijgen. De gratis EHBO-app van het Rode Kruis bijvoorbeeld, geeft u snel en duidelijk via uw smartphone advies bij verschillende situaties. Een handig hulpmiddel bij het verlenen van eerste hulp!
Gelukkig zijn op je werk. Dat wil toch iedereen? Toch is het niet vanzelfsprekend. Uit onderzoek blijkt dat sinds corona de verbinding met collega’s en het werkgeluk van (thuis)werkend Nederland in verschillende sectoren is gedaald. Tijd om aandacht te besteden aan werkgeluk. Psycholoog Elze Versteeve neemt u mee en geeft tips hoe u het werkgeluk onder uw medewerkers kunt vergroten.
Hoe zorg je ervoor dat werknemers met plezier naar hun werk gaan, met liefde een stapje extra zetten voor hun werkgever en lange tijd inzetbaar blijven? ‘Ga samen aan de slag met jobcrafting’, luidt het antwoordt van professor Successful aging at work Annet de Lange. Zij onderzoekt de invloed van jobcrafting en traint werknemers en -gevers hierin.
Nederlanders worden niet alleen steeds ouder, ze blijven ook langer gezond en werken langer door. Gelukkig maar, want de arbeidskrapte is ongekend. Zó kunnen werkgevers bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van jong en oud.