Preventie
Leestijd
5 min.

Fit op je werk met deze slaaptips

Je hebt meer energie, bent vrolijker, creatiever én presteert beter op je werk… mits je goed slaapt! Helaas slaapt driekwart van de Nederlanders te weinig. Jij ook? Vergeet dan het kopje warme melk, want met deze tips slaap je pas echt optimaal.

 

Slapen is in heel veel opzichten gezond. Slaap je slecht, dan heeft het invloed op het dagelijks functioneren. Dat stelt prof. dr. Gerard Kerkhof, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en expert op het gebied van slaapstoornissen. Omdat driekwart van de Nederlanders niet aan de gemiddelde acht uur slaap per dag komt, spreekt hij van ‘een probleem van epidemische omvang’.

Kerkhof: ‘Een gemiddelde slaapduur van vijf uur per nacht gedurende vier opeenvolgende nachten vermindert het prestatievermogen in dezelfde mate als een alcohol-bloedconcentratie van 0,6 promille, oftewel: 0,1 promille meer dan wettelijk toegestaan voor verkeersdeelnemers. Maar niet alleen onoplettendheid is een gevolg van slaaptekort, ook ben je minder goed in staat om creatief problemen op te lossen, emotioneel evenwichtig te reageren, transparant te communiceren en flexibel te schakelen op werk.’ Niet fijn, maar wat kun je er zelf nu het beste aan doen?

#1 Ren, zwem, dans: beweeg!

Belangrijk bij ontspannen: bewegen. Regelmatig bewegen helpt om je hoofd even leeg te maken. Zit je de hele dag achter je bureau op kantoor? Zorg er dan voor dat je in je pauze even een wandeling maakt, laat de auto vaker staan en kom op de fiets naar je werk. Neem ook vaker de trap in plaats van de lift en loop wat vaker van je bureau weg om een kopje thee te halen.

#2 Las een afkickkwartiertje in

Hoe vaak ga je wel niet met een vol hoofd van je werk naar huis? Je hebt je computer nog maar net dichtgeklapt of je zit al met je volgende to-do in je hoofd: naar de supermarkt … koken. Zet je in het laatste kwartier van je werkdag alle dingen op papier waarmee je in je hoofd zit, dan neem je ze niet mee naar huis en laat je werk ook écht op werk.

#3 Vermijd ’s avonds werken

Natuurlijk kun je af en toe een paar uurtjes overwerken, maar vergeet niet: om goed te kunnen slapen, is het belangrijk dat je lichaam goed ontspant en tot rust komt voordat je naar bed gaat. Probeer je dus zoveel mogelijk aan je normale werktijd te houden en probeer indien mogelijk een deadline te verzetten als dat daarvoor nodig is.

#4 Doe een powernap

Net als een telefoon, moet een mens ook af en toe aan de oplader. Wil je overdag een uitgerust gevoel? Schroom dan niet om af en toe een powernap in te lassen als je even moe en minder gefocust bent. Doe tien minuten je ogen dicht, gewoon achter je bureau, en je laadt al lekker op.

#5 Ga op slaapcursus

Slaap je altijd slecht? Ga op slaapcursus. ‘Leren slapen’. Klinkt gek, maar voor hele slechte slapers kan het helpen. Je krijgt controle over je slaap via slaapoefeningen en tips & tricks om je persoonlijke slaap- en waakritme goed op elkaar af te stemmen. Hebben jouw collega’s ook last van chronische slaapproblemen? Vraag je werkgever of hij de cursus kan aanbieden. Wij zeggen: welterusten!

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?