Geen Categorie
Leestijd

5 tips voor leidinggeven op afstand

In aflevering #2 van Helder voor de Geest bespreken we leidinggeven in coronatijd. Hoe pak je dat aan en welke factoren spelen een rol? Hoe help je medewerkers op afstand mentaal gezond te blijven? Aan het woord zijn Age-Pieter Kamermans (afdelingsmanager ONVZ) en Leo Wijnsma (directeur TIGRA).

In dit artikel zetten we de vijf belangrijkste punten voor u op een rij. Liever de video bekijken? Scroll dan helemaal naar beneden.

#1 Betere communicatie zorgt voor een hogere eNPS

De Employee Net Promotor Score geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat een medewerker zijn organisatie als goede werkgever aanraadt aan anderen. In 2019 was deze eNPS onder werkend Nederland gemiddeld +1. Tijdens de coronacrisis is deze gestegen naar +16.

Hoe dit kan? “Ik zie bij ons dat de eNPS is gestegen, omdat er meer communicatie is. Ik maak bijvoorbeeld een vlog voor mijn teams, waardoor ik heel concreet bezig ben met welke boodschap ik wil overbrengen,” aldus Kamermans. Deze verbetering in communicatie wordt gewaardeerd en het is dus goed om erover na te denken hoe je dit in de toekomst kunt vasthouden.

#2 Het goede voorbeeld geven helpt

Thuiswerken heeft verschillende voordelen, zoals minder reistijd, meer tijd voor partner/gezin en meer focus. Maar er zitten ook nadelen aan. Veel medewerkers merken bijvoorbeeld dat de grens tussen werk en privé vervaagt, wat onrust en stress tot gevolg kan hebben.

“Een risico van het thuiswerken is dat de werk-privébalans verstoord raakt. Als werkgever of leidinggevende moet je daar het goede voorbeeld in geven. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld delen wat jij zelf doet om fit en gezond te blijven, of ’s avonds geen mailtjes meer sturen,” aldus Kamermans.

#3 Vergeet het menselijke aspect niet

We zijn vaak van de ene op de andere dag op afstand gaan werken. Dat vraagt ook om andere leidinggevende vaardigheden. Wijnsma legt uit: “Naarmate deze crisis langer duurt, zijn softere skills, zoals het bereiken van je medewerkers en veiligheid creëren, steeds belangrijker.”

Ze vervolgt: “Als je contact hebt via de telefoon of een beeldscherm is het heel makkelijk om to the point en zakelijk te blijven. Maar het menselijke aspect ‘hoe gaat het nou echt met je?’, dat wordt vaak vergeten. Het vergt echt een stapje extra van een leidinggevende. Dit omschakelen in leiderschapsstijlen is best lastig en vergt tijd. Bewustwording is daarin de eerste stap. En het willen investeren in je eigen kwaliteiten is stap twee.”

#4 Investeer nu in de toekomst

“Een derde van de medewerkers denkt dat de situatie weer helemaal wordt zoals vroeger. Dat betekent dus dat twee derde ervan uitgaat dat ze nooit meer op dezelfde manier zullen gaan werken,” vertelt Kamermans.

Wijnsma vult aan: “Het makkelijker kunnen schakelen, het flexibel kunnen inzetten van je mensen, ook op afstand productief kunnen zijn: daarvoor zijn de ogen nu wel geopend. Maar dat leidt nog wel eens tot de kortzichtige conclusie ‘we richten de organisatie nu in op thuiswerken, dat werkt ook, dus kunnen we gewoon verder waar we gebleven waren’. En dat is lastig. Er zijn natuurlijk medewerkers die het contact en de interactie missen en daardoor een stukje bevlogenheid inleveren. Ik denk dat een mix van thuis en op kantoor werken richting de toekomst het nieuwe normaal gaat worden.” Als we nu de tijd nemen om dit goed in te richten, dan zijn we straks klaar voor de organisatie van de toekomst.

#5 Weet welke middelen je kunt inzetten om je medewerkers te ondersteunen

Goed werkgeverschap betekent dat je de faciliteiten creëert om hulp te vragen en krijgen, legt Kamermans uit: “Je kunt gebruikmaken van hulpverleners in je eigen organisatie, maar wat je vaak ziet is dat organisaties gebruikmaken van gespecialiseerde providers. Die kunnen medewerkers er in een beperkt aantal sessies of interventies weer bovenop helpen. En dat gebeurt vaak preventief. Want als iemand zich ziek meldt en hij of zij blijkt een burn-out te hebben, of iemand is om een andere reden langere tijd niet in staat om te werken, dan heb je een groot probleem als werkgever.”

Vaak is alleen HR bekend met de in te zetten interventies. Een belangrijke tip is daarom om die kennis breder te delen binnen de organisatie, zodat leidinggevenden precies weten welk instrumentarium ze toe kunnen passen. Kamermans: “Want als je als leidinggevende die eerste stap zet om mentale klachten bij een medewerker te signaleren en te bespreken, moet je ook weten ‘wat zit er eigenlijk in mijn koffertje?’”

Benieuwd naar interventies om uw medewerkers te ondersteunen?

In de ONVZ Gezondheidsgids (pdf) vindt u een overzicht van gerichte interventies die u en uw medewerkers helpen ook in coronatijd mentaal gezond te blijven. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerkcoaching of de online cursus ‘Leidinggeven op afstand’. U kunt de gids gratis aanvragen via onderstaande link.

Gezondheidsgids aanvragen

Over Helder voor de Geest

De mentale gezondheid van uw medewerkers is in coronatijd belangrijker dan ooit. Hoe zorgt u er als werkgever voor dat u iedereen mentaal aan boord houdt, nu én straks in de anderhalvemetersamenleving? Dit laten we u zien in Helder voor de Geest: een serie video’s vol handige tips & tricks van experts om uw medewerkers mentaal gezond te houden. Bekijk alle afleveringen op onvz.nl/heldervoordegeest.

Heeft u vragen?

Heeft u vragen of bent u benieuwd naar wat u kunt doen om uw medewerkers mentaal gezond te houden? Onze gecertificeerde register consultants duurzame inzetbaarheid staan voor u klaar. Om even van gedachten te wisselen, handige tips te geven of om u te helpen bij het inzetten van preventieve interventies. De Werkgeversdesk is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 030 639 62 66 of stuur een e-mail naar werkgeversdesk@onvz.nl.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?