Actualiteit
Leestijd
4 min.

Aandacht voor je werknemers? Organiseer een kerstborrel

De aankomende feestdagen zijn voor veel organisaties dé reden om een borrel te organiseren. Is dat altijd slim? En hoe doe je het goed? “Aandacht voor je werknemers, dáár gaat het om.”

De ene organisatie sluit de week standaard af met een ‘vrijmibo’, de ander houdt het bij een jaarlijkse kerstreceptie in een nabijgelegen zaaltje; een werkborrel is voor veel bedrijven dé manier om werknemers op een ontspannen manier samen te brengen. Terecht, vindt Maartje Wolff, oprichter van Happy Office. “Je verbonden voelen en onderdeel uitmaken van een groep is één van de redenen waarom we werken”, stelt ze “Een borrel is heel geschikt om dat gevoel van saamhorigheid te benadrukken. Het draagt bij aan de verbinding en betrokkenheid van medewerkers.”

Is everybody happy?

Of de borrel slaagt, is echter afhankelijk van meerdere factoren. En die gaan verder dan wel of geen thema, alcohol of catering. Wolff: “De eerste vraag die je jezelf als werkgever moet stellen is niet of er wel of geen cocktailbar moet komen, maar: wat voor borrel past bij ons en bij onze huidige situatie? Wanneer iedereen in de organisatie happy is en borrels enthousiast worden ontvangen, moet je vooral doorgaan met wat je doet. Goed is goed.” Sta je als organisatie juist voor uitdagingen als het gaat om werkgeluk, gaat het even wat minder goed? Dan is het slim wat zorgvuldiger te werk te gaan.

Uitpakken is inpakken

“Organisaties die financieel een zwaar jaar achter de rug hebben, denken hun mensen vaak in het zonnetje te zetten door flink uit te pakken”, weet Wolff. “Maar juist doordat er het afgelopen jaar op van alles is beknibbeld, kan zo’n borrel voor negatieve gevoelens zorgen.” In zo’n situatie is een borrel bij uitstek een moment om op een laagdrempelige manier aandacht aan te besteden aan de gebeurtenissen. Wolff: “Grijp het moment aan om een persoonlijk verhaal te vertellen, je mensen te bedanken of te zorgen dat ze weer eens ongedwongen plezier met elkaar kunnen maken.”

Inleven en vragen stellen

Hoe je dat het best kunt doen, is per organisatie verschillend. Wolff: “Er is geen one size fits all voor borrels. Het is vooral belangrijk dat wat je doet, authentiek is. Echtheid, een persoonlijke noot en kwetsbaarheid worden bijna altijd het meest gewaardeerd.” Een goede borrel begint daarom met je inleven in je personeel, de mens centraal stellen. Wat voor borrel past bij ons en bij onze situatie? “Weet je niet hoe werknemers het afgelopen jaar hebben ervaren op de vloer? Vraag daar dan naar. Het gaat in je bedrijf uiteindelijk om hen. De borrel is hét moment om dat te laten zien.”

Maak het bijzonder

Een kerstborrel is het perfecte moment om bij elkaar te komen, je waardering te uiten en successen met elkaar te vieren. Hoe maak je er iets bijzonders van? Maartje Wolff geeft tips.

  • Gebruik de borrel als moment om werknemers in het zonnetje te zetten. Laat collega’s elkaar voorafgaand aan de borrel nomineren. Welke collega heeft voor jou afgelopen jaar iets bijzonders betekend? Deel tijdens de borrel de awards en de complimenten uit.
  • Vier successen! Sta even stil bij de hoogtepunten van het afgelopen jaar. En ook hier: maak het klein en persoonlijk in plaats van een standaard resultaten-praatje af te steken. Vraag werknemers van tevoren naar hun hoogtepunten of geluksmomenten en maak dat visueel met een ‘wall of moments’.
  • Wil je dat mensen ‘mingelen’ en niet bij hun eigen afdeling blijven hangen, probeer daar dan actief, maar ongedwongen, voor te zorgen. Gebruik statafels in plaats van zittafels en leid de borrel bijvoorbeeld in met kleine opdrachtjes.
  • Probeer je werknemers te verrassen! Organiseer een spontane borrel op vrijdagmiddag of zorg voor een leuk verrassingseffect, zoals een schaal met hapjes waarmee je iedereen op vrijdagmiddag aan het bureau uitnodigt voor een spontane borrel.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?