Vitaliteit
Leestijd
6 minuten

“Je moet wel iets te bieden hebben en een voorbeeld voor anderen willen zijn”

Lightweight Containers werd in 2018 bekroond tot Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. Hoe blikken de prijswinnaars terug op het afgelopen jaar en wat heeft de prijs Lightweight Containers allemaal gebracht?

Een ‘schoolvoorbeeld van een bedrijf dat volop investeert in het duurzaam inzetbaar houden van zijn medewerkers’. Zo prees de vakjury, die onder anderen bestond uit topsporter Pieter van den Hoogenband en hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder, het verpakkingsbedrijf uit Den Helder.

Zoals veel bedrijven motiveert Lightweight Containers zijn ruim honderd medewerkers om vitaler te leven door elke dag vers fruit en smoothies uit te delen en een goed uitgeruste en moderne fitnessruimte beschikbaar te stellen. Het verpakkingsbedrijf viel op door de open organisatiestructuur, positieve werksfeer en de actieve manier waarop medewerkers de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen.

Geen hiërarchische structuren

Vooral het gebrek aan hiërarchische structuren viel de jury op een positieve manier op. Bij het snelgroeiende familiebedrijf is iedere medewerker belangrijk. De doelen, teams en processen van iedere arbeidskracht zijn leidend, in plaats van de geijkte hiërarchische structuren. Er zijn daarom geen verschillen in functietitels: iedereen is Senior Business Creator.

Talenten en passie krijgen zo optimaal de ruimte. Elke nieuwe medewerker doet een test die inzicht geeft in zijn of haar denkvoorkeuren en persoonlijkheid. Op deze manier kan iedereen optimaal aansluiten binnen één van de drie teams: Sales & Marketing, Research & Operations of Administratie.

Dan heeft Lightweight Containers nog een coachteam dat zich bezighoudt met de missie, ziel en kernwaarden van het bedrijf en teams coacht bij het behalen van de gestelde doelen. Ook wordt doorlopend gekeken naar mogelijke verbeteringen in het onderlinge vertrouwen en in het werkplezier van alle medewerkers.

Ja, investeren in vitaliteit kost natuurlijk geld. Maar het kan ook een doorslaggevend voordeel ten opzichte van je concurrenten zijn

Hoger geluksgevoel

“Het van bovenaf hiërarchisch aansturen van medewerkers voelt vaak als onderdrukking”, legt CEO Anita Veenendaal uit. “Wij willen dat iedereen op de werkvloer totale geestelijke vrijheid ervaart. We hebben over dit organisatiemodel geleerd door te kijken naar het buitenland; vooral bij grote bedrijven in Silicon Valley heeft het zich de afgelopen jaren zeer succesvol bewezen.”

Het ziekteverzuim is erg laag bij Lightweight (onder de 1,5%), de kwaliteit van de prestaties is hoog en het geluksgevoel van alle medewerkers ligt ver boven het gemiddelde in Nederland. Ester Brinkman, verantwoordelijk voor hr bij Lightweight Containers legt uit: “Nieuwe medewerkers wordt tijdens het eerste gesprek over de structuur verteld. Maar we willen ook weten wat zij belangrijk vinden in het leven, of welke waarden zij hun kinderen precies meegeven. Dat zegt namelijk veel over hoe mensen in het werk staan en willen staan.”

Het winnen van de titel Het Vitaalste Bedrijf van Nederland heeft veel losgemaakt bij Lightweight Containers. “We hebben veel media-aandacht gehad”, bevestigt Anita Veenendaal. “En heel veel bedrijven hebben bij ons aangeklopt om meer te leren over onze organisatie en de gedachte achter de manier waarop we werken. Dat leverde veel mooie gesprekken op, waar wij óók weer veel van geleerd hebben.” Het grootste misverstand is dat een bedrijf ooit klaar is met innoveren. “We raden andere organisaties ook nooit aan om ons systeem één op één over te nemen. Maar geef er je eigen draai aan; raak geïnspireerd en ontdek welke methode of aanpak voor jou het beste kan werken.”

Beter dan de concurrent

Ook binnen het bedrijf zelf heeft de prijs medewerkers gemotiveerd om nog meer te doen en verder te denken, vertelt Veenendaal trots. “Er zijn het afgelopen jaar allemaal nieuwe initiatieven ontplooid dankzij de medewerkers. Zo ging een groep medewerkers een BMI-challenge doen om een gezond BMI te bereiken, zijn er stoelmassages en yogalessen op de werkvloer gekomen en hebben meerdere collega’s zich ingeschreven voor hele en halve marathons in Den Helder, Amsterdam en New York.” Ook bij de vitaliteitsaanpak biedt Lightweight zijn werknemers alle vrijheid om zelf te kiezen wat het beste past bij hem of haar. “Ja, investeren in vitaliteit kost natuurlijk geld. Maar als je hierdoor de fysieke en mentale conditie van je medewerkers substantieel kunt verbeteren, dan is dat al een doorslaggevend voordeel ten opzichte van je concurrenten.”

Brinkman kan het elk bedrijf aanraden om mee te doen aan Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. “Je moet natuurlijk wel iets te bieden hebben en een voorbeeld voor anderen willen zijn”, legt ze uit. “Maar het levert zoveel op aan inspiratie en energie. En je hoeft niet meteen groot te beginnen. Het uitdelen van fruit of het neerzetten van een voetbaltafel kost weinig moeite en zal al aantoonbaar effect hebben.”

“Het geeft een enorme boost om als bedrijf de schouders er onder te zetten om een bepaald doel te halen. En heel belangrijk: als iets niet lukt, ga niet bij de pakken neerzitten, maar doe nóg harder je best”, beklemtoont Veenendaal. “Het was de tweede maal dat wij meededen, de eerste keer visten we achter het net. Gelukkig is één van onze kernwaarden als bedrijf dat we nooit opgeven.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?