Vitaliteit
Leestijd

‘I love it when your vitality plan comes together’

Alexander Stolze is werkzaam als ‘lead health & wellbeing Benelux’ bij ING. Omdat vitaliteit op het werk steeds belangrijker wordt en hij een marketingachtergrond heeft, vragen we hem hoe je een gezonde lifestyle ‘verkoopt’. Welke rol speelt een gezonde lifestyle bij ING?

Op welke manier kwam jij in aanraking met vitaliteit?
‘Van huis uit ben ik bedrijfskundige en marketingexpert. Op een gegeven moment ben ik door een ingrijpende ontwikkeling in mijn gezinsleven gaan nadenken: hoe krijgen mijn leven en werk meer betekenis? Bij mijn vorige werkgever kwam ik in aanraking met vitaliteitsconcepten en werd ik uiteindelijk eindverantwoordelijk voor de afdeling Gezond Werken.’

Hoe ging jij je meer in dit onderwerp verdiepen?
‘Door marketing en gezondheid te combineren kom je bij de vraag uit: hoe zorg je ervoor dat mensen gezonder gaan leven? Ik heb hierover veel kennis opgedaan en ook deed ik een gerichte vakopleiding op het gebied van wellbeing.’

Waarom is het zo belangrijk om een vitaal leven te hebben?
‘Dat kan ik het beste uitleggen aan de hand van ING waar ik nu werk. Wij zijn een purpose-driven bank en onze purpose is ‘we want to empower people to stay a step ahead in life and business’. Wij willen mensen vooruithelpen in hun werk en leven en dat geldt voor klanten en medewerkers. De doorvertaling die we daaraan koppelen is dat we mensen willen empoweren ‘to shape their personal wellbeing journey for high performance’. Als mensen betrokken en gemotiveerd zijn, kunnen ze goede prestaties leveren die weer ten goede komen aan de dienstverlening die wij onze bijna negen miljoen klanten kunnen bieden.’

Dat je beste uit jezelf haalt en gezond leeft hoort daar als vanzelf bij?
‘Wij willen onze klanten op een betrouwbare, duidelijke en gemakkelijke manier laten bankieren en dat vereist vakmanschap van onze medewerkers, waarvoor ze energie nodig hebben. Bovendien werken mensen langer door tot op hogere leeftijd, dus dan moet je mentaal en fysiek fit zijn om dat vakmanschap te kunnen blijven leveren.’

Belangrijk bij vitaliteit is dat het zichtbaar is

Hoe krijg je dat voor elkaar?
‘Ik kijk altijd goed naar wat past bij een bedrijf en wellbeing is voor ING een belangrijk speerpunt. Wij hebben een succesvol vitaliteitsprogramma – het was er al voordat ik hier aan de slag ging – dat we samen met Lifeguard hebben ontwikkeld. Zesduizend medewerkers hebben daar inmiddels aan deelgenomen. Zij doen hierin vaardigheden en inspiratie op voor een gezonde lifestyle. Want vaak wil je dat wel graag, maar weet je niet precies hoe je dat moet aanpakken. In het programma inspireren we mensen om op vier aspecten andere keuzes te maken: eat, move, sleep en relax. Het programma is gericht op teamniveau en na afloop van het programma kunnen individuele medewerkers bijvoorbeeld nog ondersteuning krijgen van een work-life coach.’

Wat doen jullie zelf?
‘We hebben bijvoorbeeld overal “werkfruit” staan. Het mooie is dat als je een krat fruit op een prominente plek plaatst in het restaurant, medewerkers de neiging hebben om gezonder te eten. Op de hoofdkantoren bieden we sportfaciliteiten en bij de lokale kantoren of rondom de woonplaats van mensen werken we samen met verschillende lokale fitnessorganisaties.

‘Belangrijk bij vitaliteit is dat het zichtbaar is, we hebben bijvoorbeeld een mindfullnessruimte waar medewerkers gebruik van kunnen maken. Het is goed als mensen die mogelijkheden tegenkomen en het gevoel krijgen dat de faciliteiten er voor hen zijn. Gisteren werkte ik wat langer door en mijn Belgische collega deed voor de deur van ons pand om 18.00 uur een ING-bootcamp. Om 19.00 kwam hij terug – bezweet en onder de modder – en namen we samen een presentatie door. Dan denk ik toch: dat ga ik volgende keer ook doen.’

Tenslotte, hoe realiseer je jouw doelen in de praktijk?
‘Wij werken agile binnen de banken, wat betekent dat we ernaar streven om elke drie weken concrete resultaten op te leveren gericht op wellbeing. Voor de lange termijn zijn we de strategic roadmap aan het aanscherpen voor de periode 2019-2022. Het doel is dat we ervoor zorgen dat onze medewerkers zelf aan de slag gaan met hun wellbeing, dat ze daarnaast collega’s inspireren en dat we uiteindelijk zelfs andere bedrijven in Nederland best practices kunnen bieden over hoe je een vitale bedrijfscultuur ontwikkelt. Het is mijn persoonlijke ambitie om dit in alle landen waar ING actief is de standaard te maken. Mijn motto is: I love it when your vitality plan comes together. Daar doe ik het allemaal voor.’

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?

Leestijd 3 min.

Groepsverband en financiële prikkel effectief bij aanleren gezondere leefstijl

Werken aan een gezondere leefstijl gaat makkelijker in groepsverband en wanneer er een financiële beloning tegenover staat. Dat blijkt uit een pilot van zorgverzekeraar ONVZ en zorginnovator Pluhz waaraan ruim 50 personen van 5 bedrijven meededen. Gemiddeld daalde de zogenoemde Body Mass Index (het gewicht in verhouding tot de lichaamslengte) van de deelnemers met bijna 5%. Door het samen doen, werd een positievere kwaliteit van leven ervaren.

Lees meer
Leestijd 3 min.

Waardering op de werkvloer: zo behoudt u uw medewerkers

Door de aantrekkende economie wordt het nog lastiger voor werkgevers om medewerkers te behouden. Dat komt bovenop de tendens in het bedrijfsleven dat personeel minder lang bij dezelfde werkgever blijft. Tegelijkertijd kennen we het belang van waardering voor de productiviteit, motivatie en bevlogenheid van uw medewerkers. In dit artikel vertellen we daarom hoe u als werkgever waardering op een effectieve en originele manier laat blijken om betrokkenheid te verhogen en medewerkers steviger aan de organisatie te binden. 

Lees meer
Medewerkers moeten soms ook heel bewust ‘uit’ staan Medewerkers moeten soms ook heel bewust ‘uit’ staan
Leestijd 7 min

Medewerkers moeten soms ook heel bewust ‘uit’ staan

Stress is een van de grootste problemen op de werkvloer; één op de zes Nederlanders ervaart burn-outklachten. Er zijn meestal meerdere oorzaken, in de privésfeer en op het werk. Maar vooral de werkstress is iets dat actief kan worden verminderd of voorkomen, bepleiten experts: “bouw hersteltijd in, kijk minder op je telefoon, ga eerder naar bed.”

Lees meer