Actualiteit
Leestijd
3 min.

Gezondheidsinterventies: de drie grootste uitdagingen én oplossingen

Het afgelopen jaar is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk het is medewerkers actief te ondersteunen mentaal en fysiek gezond te blijven. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Werkgevers en hr-medewerkers lopen regelmatig tegen uitdagingen aan bij het inzetten van interventies. We zetten de drie grootste uitdagingen én oplossingen voor u op een rij. 

#1 Kwaliteit en effectiviteit

De uitdaging: 
Veel bedrijven werken samen met verschillende aanbieders van interventies. Deze zijn vaak niet bij iedere leidinggevende bekend, waardoor zij weer gaan samenwerken met eigen aanbieders. Dit maakt het ingewikkeld om overzicht te houden over de verschillende aanbieders en om in beeld te krijgen hoe kwalitatief en effectief hun dienstverlening is. 

De oplossing:
Maak gebruik van het gezondheidsnetwerk van ONVZ: een vaste providerboog van aanbieders waarmee we heldere kwaliteitsafspraken gemaakt hebben, zodat u dat niet meer hoeft te doen. 

Daarbij krijgt u overzicht en inzicht in de effectiviteit van ingezette interventies. Ook leren de aanbieders uw organisatie en medewerkers beter kennen, zodat zij nog beter kunnen aansluiten op de zorgvragen van u en uw medewerkers.

#2 Lange wachttijden

De uitdaging:
Het komt regelmatig voor dat medewerkers langdurig moeten wachten op interventies, waardoor zij onnodig lang thuis zitten. Dit zorgt voor frustratie bij de medewerker en voor onnodig hoge kosten aan de kant van de werkgever. 

De oplossing:
Staat uw medewerker op een wachtlijst? Onze ZorgConsulenten gaan na of en waar uw medewerker sneller geholpen kan worden, en legt contact met de betreffende instanties. Dit kan al gauw enkele dagen tot weken verschil maken. Kijk voor meer informatie op onze website.  

Daarnaast hebben we afspraken gemaakt met verschillende partners in ons gezondheidsnetwerk, waar uw medewerkers altijd snel terechtkunnen. Bijvoorbeeld voor online (zelf)hulp op het gebied van fysieke klachten en stressklachten.  

#3 Financiering interventies

De uitdaging:
Investeren in de gezondheid van uw medewerkers kan veel geld kosten. Denk aan kosten voor gezondheidsbevordering, preventie en zorg voor medewerkers die ziek en/of uitgevallen zijn. Het is erg onduidelijk welke organisaties, zoals de zorgverzekeraar, hierin kunnen ondersteunen. 

De oplossing:
Medewerkers die in uw collectiviteit bij ONVZ verzekerd zijn, met een basis- en aanvullende verzekering, ontvangen gratis Werkfit. Dat betekent gratis extra dekking voor (preventieve) zorg op fysiek en mentaal gebied. Ga naar onze website voor meer informatie over Werkfit. 

Daarnaast hebben we kortingsafspraken voor u gemaakt met de verschillende zorgaanbieders in ons gezondheidsnetwerk, op het gebied van fysieke, mentale en sociaal maatschappelijke gezondheid. Neem contact op met uw accountmanager om de mogelijkheden te bespreken. Of neem contact op met de Werkgeversdesk via 030 639 62 66 of werkgeversdesk@onvz.nl.   

Meer weten of direct van deze oplossingen gebruikmaken? 

Neem dan contact op met uw accountmanager of de ONVZ Werkgeversdesk. Wij zijn bereikbaar via 030 639 62 66 of werkgeversdesk@onvz.nl. Of kijk op onvz.nl/werkgever. We helpen u graag. 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?