Verzuim
Leestijd
6 min.
De ONVZ ZorgConsulent kan uw medewerkers helpen via wachtlijstbemiddeling

Help uw medewerkers met wachtlijstbemiddeling

Op een ziekenhuisbezoek zitten uw medewerkers niet te wachten. Maar als het nodig is, willen zij het liefst zo snel mogelijk aan de beurt zijn. Een ZorgConsulent van ONVZ kan helpen met wachtlijstbemiddeling. De consulent neemt contact op met verschillende zorgaanbieders om uit te zoeken waar uw medewerkers het snelst geholpen kunnen worden.

Nu het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen daalt, kan de uitgestelde zorg worden ingehaald. De reguliere zorg loopt ook gewoon door, waardoor de wachttijden langer zijn dan normaal. ONVZ ZorgConsulent Ashley Porton legt uit hoe wachtlijstbemiddeling uw medewerkers kan helpen en wat een ZorgConsulent nog meer kan betekenen.

Wat houdt wachtlijstbemiddeling precies in?

Porton: ‘Als je bent doorverwezen naar een zorgverlener, kom je (meestal) op een wachtlijst te staan. Zorgverleners en zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt over maximaal aanvaardbare wachttijden in de zorg. Bijvoorbeeld dat je binnen 1 week terecht moet kunnen bij je fysiotherapeut of logopedist. Die afspraken noemen we de Treeknormen. Wordt de wachttijd overschreden? Dan kun je als verzekerde contact opnemen met met ons. Wij zoeken dan uit of je bij een andere behandelaar of instelling sneller geholpen kunt worden. Je hoeft niet extra te betalen voor wachtlijstbemiddeling: dit zit in het basispakket van ONVZ.’

Hoe staat het er nu voor: hoe lang moeten mensen gemiddeld wachten op zorg?

‘Door corona zijn er helaas lange wachttijden ontstaan in de ziekenhuizen. Soms alleen voor een consult, maar vaak ook voor onderzoeken en operaties. Het verschilt per instelling en per situatie hoe lang iemand moet wachten. Een voorbeeld: je hebt je voorste kruisband gescheurd en moet een operatie ondergaan. In een willekeurig ziekenhuis moet je dan al snel rekenen op 28 weken wachttijd, oftewel zeven maanden. Hier kijken we niet gek van op, dit soort telefoontjes krijgen we dagelijks.’

Dat is behoorlijk lang. Kunt u in zo’n situatie helpen?

‘Als wij zo’n vraag binnenkrijgen, zoeken we uit of je bij een andere instelling eerder aan de beurt bent. Vaak is het zo dat de wachtlijsten vele malen korter zijn bij zelfstandige behandelcentra. Als we kijken naar de operatie van de voorste kruisband, dan kun je bij een zelfstandige kliniek binnen 25 werkdagen terecht. Dat is een verschil van zes maanden, daar worden we natuurlijk blij van.’ En werkgevers ook. De wachtlijstbemiddeling van de ZorgConsulent kan onder andere onnodig lang verzuim, hoge kosten en een verhoogde werkdruk voor collega’s voorkomen.

U hoeft niet extra te betalen voor wachtlijstbemiddeling: dit zit in het basispakket van ONVZ.

Is er altijd een snellere plek beschikbaar?

‘We kijken altijd of wachtlijstbemiddeling realistisch is en of iemand daar echt tijdwinst mee behaalt. Als je overstapt naar een andere zorgverlener moet er wederom een eerste consult plaatsvinden. Daardoor kan de wachttijd opnieuw oplopen. We kunnen dus niet altijd een betere optie vinden, maar als de aanvraag realistisch is, is de kans aanzienlijk groter. We willen altijd meekijken naar de mogelijkheden.’

Hoe ziet het proces eruit: van vraag naar plaats in het ziekenhuis?

‘Eerst krijg je een verwijzing van de (huis)arts naar een zorgverlener. Als je gebruik wilt maken van wachtlijstbemiddeling kun je contact opnemen met een ZorgConsulent. Wij zoeken uit wat de mogelijkheden zijn en nemen daarna contact met je op om de bevindingen te delen. Kan je behandeling plaatsvinden bij een andere zorgverlener? Dan helpen we je met de vervolgstappen.’

Wat doet een ZorgConsulent van ONVZ nog meer?

‘We zijn een persoonlijke gids in de gezondheidszorg. Zo kun je bij ons terecht voor advies, hoe je een gesprek met een arts moet ingaan, voor mantelzorgondersteuning en voor een second opinion. Daarnaast beantwoorden we vragen en geven we tips over een gezonde(re) levensstijl en preventie. Maar ook in de breedste zin van zorgondersteuning kun je bij ons terecht: we bieden een luisterend oor als je ergens tegenaan loopt. We gaan dan in gesprek en kijken of er een oplossing is.’

Hoe fijn is het als werknemers sneller geholpen kunnen worden en daardoor sneller terug op de werkvloer zijn?

Kunnen werkgevers u contacten voor wachtlijstbemiddeling of moeten medewerkers dat zelf doen?

‘Werkgevers kunnen contact met ons opnemen als ze algemene vragen hebben over de situatie van medewerkers. We kunnen inhoudelijk niet ingaan op een individuele casus vanwege de privacywetgeving. Voor werkgevers is het vooral belangrijk om medewerkers op de hoogte te stellen van de mogelijkheid om een ZorgConsulent te benaderen. Veel mensen weten niet dat ze gratis gebruik kunnen maken van onze service terwijl het ze wellicht enorm kan helpen. Hoe fijn is het als jouw werknemers sneller geholpen kunnen worden en daardoor sneller terug op de werkvloer zijn?’

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?