Verzuim
Leestijd

Generatiediversiteit: blijf als organisatie ‘fris en fruitig’

Diversiteit in het personeelsbestand zorgt onder meer voor betere (financiële) prestaties, meer werkgeluk en minder ziekteverzuim. Sociaal psycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning  onderzoekt al twintig jaar de positieve kracht van generatiediversiteit.

Generatiediversiteit kan worden benut om als organisatie, afdeling of team fris en ‘bij de tijd’ te blijven, is de overtuiging van Bontekoning. ‘Vooral vergrijzende organisaties hebben de kracht van generatiediversiteit nodig om sociaal, economisch en ecologisch een gezond en aantrekkelijke werkgever te blijven.’ Er wordt veel onzin beweerd over generaties, vindt Bontekoning, al was het alleen maar in de naamgeving. ‘Er wordt bijvoorbeeld gesproken over “de patatgeneratie”, waarmee de groep mensen geboren tussen 1971 en 1985 wordt aangeduid. Ze zouden lui en passief zijn, omdat ze zijn opgevoed zonder stimulans en zonder discipline. Maar ik spreek liever van de pragmatische generatie. In organisaties is deze generatie namelijk vooral gericht op het versnellen van leer- en besluitvormingsprocessen en het bouwen van (kennis)netwerken. Niks patat, dus.’

Zin en onzin van generatiediversiteit

Tot zover de onzin, maar wat is de zin van generatiediversiteit? Bontekoning: ‘Iedere generatie is in essentie een vernieuwingsbeweging die processen kan veranderen binnen een organisatie. Een gedateerd proces neemt energie weg bij alle generaties, ook bij de generatie die het proces heeft opgetuigd. Mensen tussen de 45 en 60 jaar hebben de grootste invloed op de cultuur. Dat zijn de mensen van de verbindende generatie. Opvallend genoeg gedragen ze zich op het werk anders dan thuis. Thuis coachen ze hun kinderen, zijn ze heel open en is alles bespreekbaar. Maar op het werk spelen vijftigers een beetje de baas en bewandelen ze liefst de formele paden. Sociale patronen, zoals manieren van communiceren, leiden, samenwerken en omgaan met verschillen hebben een bepaalde houdbaarheidsdatum. Wanneer die patronen niet regelmatig worden geüpdatet, halen ze de energie weg bij nieuwe generaties. Desalniettemin wil je die krachten met al hun kennis en ervaring natuurlijk ook behouden in je organisatie. Jongere generaties kunnen ongeduldig lijken, willen meteen scoren, maar je hebt ze juist weer nodig voor de frisse blik en de nieuwe energie. ’

Werkenergie

Die energie is juist waar het om draait, volgens Bontekoning . ‘Niemand wil een ingekakte organisatie. Iedereen wil een energieke organisatie, waar mensen met plezier werken.’
Bontekoning onderzocht zo’n 25 organisaties, waaronder de Hema, de politie, Wehkamp, hogescholen, gemeenten, een ziekenhuis enzovoorts. Na een groot aantal scans in die verschillende organisaties maakte Bontekoning een top 5 van energizers – dingen waar je energie van krijgt van de jongste generatie medewerkers:

1. Vrijheid om nieuwe dingen uit te proberen, om eigen werkwijze te veranderen.
2. Flexibiliteit in werktijden, werkplek en afwisseling in werk zelf.
3. Leuke collega’s waar je je bij thuis voelt: met open mind, open communicatie, informeel en gelijkwaardig contact, positief.
4. Feedback, real time, bij voorkeur positief, maar vooral eerlijk en direct, gericht op ontwikkeling.
5. Samenwerken en (wederzijds) leren met senioren die passie hebben voor hun vak en openstaan voor hun frisse blik.

‘Wie zich bewust is van deze energizers kan als werkgever al een grote stap zetten’, meent Bontekoning. ‘Want organisaties hebben de updates van millennials hard nodig om ‘bij de tijd’ te blijven, en vooral vergrijzende organisaties.’

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?