Preventie
Leestijd
3 min.

Altijd een luisterend oor binnen de zorg: de ZorgConsulent van ONVZ

Onze zorgconsulenten staan klaar voor elke verzekerde die vragen heeft.

Zo kun je bijvoorbeeld bij hen terecht om te bespreken hoe je een gesprek met een arts in moeten gaan, voor wachtlijstbemiddeling of voor mantelzorgondersteuning. Ook werkgevers kunnen hier hun voordeel mee doen.

De zorgconsulenten helpen verzekerden met heel verschillende vragen, legt ZorgConsulent Petra Bosman uit. “Zo worden we veel gebeld door mantelzorgers. Daar zijn er steeds meer van in Nederland en aangezien velen daarnaast gewoon werken, kan dat behoorlijk belastend zijn. Mensen bellen ons vaak pas wanneer ze al overbelast zijn. Ze willen dan zaken weten als: wat zijn er eigenlijk voor voorzieningen? Wat kan de gemeente doen, wat kan de zorgverzekeraar doen, of wat kan er vergoed worden vanuit de Wlz? Zulke vragen. En wij kunnen hen dan helpen bij het krijgen van de juiste ondersteuning. Het is goed dat ook werkgevers dit weten en kunnen meedenken, want de kans dat overbelaste mantelzorgers uitvallen op hun werk is natuurlijk aanwezig.”

Wachtlijstbemiddeling en second opinion

Ook wachtlijstbemiddeling is een belangrijk thema. “Op een bestaande wachtlijst kunnen wij weinig betekenen, maar voor wie bereid is om naar een andere behandelaar of instelling te gaan, kunnen we vaak flink wat wachttijd besparen. Verder kunnen we werknemers adviseren over leefstijlvraagstukken, zoals met leefstijlpreventiecursussen en stoppen-met-rokenprogramma’s.”

Het bespreken van een second opinion is ook een veelvoorkomend onderwerp. “Wat je nog wel eens ziet, is dat mensen vragen om een second opinion, maar dat we merken dat iemand nog helemaal niet de juiste vragen heeft gesteld aan zijn of haar arts. Dat lopen we dan met iemand door. Of welke arts in een bepaalde regio gespecialiseerd is in een bepaalde behandeling, ook dat kunnen we uitzoeken. Ook wanneer dat in België of Duitsland is. Je moet dan wel een Wereldfit hebben.”

Zorgondersteuning

Maar ook in de breedste zin van zorgondersteuning kunnen mensen bij de zorgconsulenten terecht: het bieden van een luisterend oor, bijvoorbeeld als iemand ergens tegenaan loopt in zorg. “Dan gaan we in gesprek en kijken of er een oplossing is. Als werkgevers daar algemene vragen over hebben, kunnen we daar ook op ingaan. Alleen als het over een specifiek geval gaat kan dat niet, vanwege privacywetgeving. Dan zeggen we dat de werknemer zelf even moet bellen.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?