Preventie
Leestijd
burn-out

Zo herken én voorkom je een burn-out

In een tijd waarin iedereen druk-drukker-drukst is, ligt een burn-out op de loer. Hoe krijg je een burn-out, hoe kom je er vanaf en belangrijker: hoe voorkóm je ‘m?

Ruim veertien procent van de werknemers in Nederland heeft last van burn-outklachten. Dat is er maar liefst één op de zeven. “Gedurende lange tijd heb je teveel van jezelf gevraagd en de signalen die je lichaam uitzond niet opgemerkt of misschien wel genegeerd”, licht psycholoog Arjan Bentsink het ontstaan toe. “Kenmerkend voor een burn-out is de combinatie van drie factoren: emotionele uitputting ofwel geen energie meer hebben, depersonalisatie ofwel een cynische houding tegenover werk en mensen en een afnemende competentie; minder goed functioneren.”

Klinkt herkenbaar

Twijfel je of je tegen een burn-out aan zit? Beantwoord de onderstaande vragen:

  • Raak je vervreemd van jezelf?
  • Twijfel je aan je eigen kunnen, word je cynisch?
  • Neem je meer en meer afstand van je werk en je sociale omgeving?
  • Trek je je terug in jezelf?
  • Voelt alles zwaar en als een verplichting?
  • Is alle plezier verdwenen?

Vier of meer keer ‘ja’?

Neem je klachten serieus. Bentsink: “Ga niet tegen beter weten in op dezelfde wijze door en jezelf nóg verder uitputten. Neem een stapje terug. En probeer je probleem niet in je eentje op te lossen. Misschien wil je anderen er niet mee lastig vallen, maar uiteindelijk help je er ook niemand mee als je uitvalt. Maak je klachten bespreekbaar en zoek samen naar manieren waarop je je leven anders kunt organiseren.”

Een burn-out voorkomen

“Voorkomen is beter dan genezen”, gaat Bentsink verder. “Druk zijn is niet per se ongezond of stressvol en hóeft geen burn-out te veroorzaken. Zolang je maar grip houdt op je situatie:

  • Zorg dat je niet voortdurend overbelast bent; plan je agenda niet 100% vol, maar houd ruimte voor onvoorziene omstandigheden.
  • Zorg voor voldoende herstel- en ontspanmomenten.
  • Train jezelf op assertiviteit; zeg vaker nee.
  • Kijk niet alleen naar wat niet goed gaat of niet klaar is. Wees ook tevreden en trots op alles wat góed gaat!”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?

Leestijd 4 min.

5 voordelen van de vierdaagse werkweek

De roep om een betere work-life balance klinkt steeds harder. In een maatschappij die getekend wordt door volgepropte agenda’s is flexibiliteit het toverwoord en daar hoort een vierdaagse werkweek bij, zo lijkt het. Steeds meer werkgevers staan open voor deze ontwikkeling. We zetten de voordelen op een rij.

Lees meer

Hoe houd ik mantelzorgers binnen mijn bedrijf vitaal?

Mantelzorgers komen voor in bijna elk bedrijf; 1 op de 5 werknemers combineert betaald werk met mantelzorg. Voor naasten zorgen is natuurlijk iets heel moois en nobels. Toch is de combinatie met werk soms lastig; 40% van de mantelzorgers die werk en mantelzorg combineert, voelt zich namelijk zwaar- of overbelast (Rijksoverheid, 2017). Dit kan in sommige gevallen leiden tot verzuim, iets waar zowel de werknemer als het bedrijf geen baat bij heeft. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je hier als bedrijf het beste mee kunt omgaan. In dit artikel vertellen we hoe u ervoor zorgt dat mantelzorgers binnen uw bedrijf vitaal blijven.

Lees meer
Leestijd 3 min.

Maak werk van werkgeluk: júíst in crisistijd

Werkgeluk: in crisistijd hebben organisaties wel iets anders aan hun hoofd, zou u denken. Toch loont het om werk te maken van werkgeluk. Het maakt uw mensen en dus uw organisatie crisisbestendiger. Happyholics weet daar alles van. ‘Als je pas gaat investeren in werkgeluk als je in crisis zit, ben je te laat.’

Lees meer