Preventie

Komen uw medewerkers gezond en veilig thuis?

Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk wakkert ieder jaar op 28 april het bewustzijn rondom arbeidsongevallen en beroepsziekten aan.

Leestijd 5 min.

“Hard werken vraagt om hard ontspannen”

Oud-schaatser Jochem Uytdehaage won twee keer goud op de Olympische Spelen in Salt Lake City. Tegenwoordig geeft hij motiverende workshops en lezingen over vitaliteit. Begin maart was hij te gast bij het vitaalste bedrijf van Nederland. Wat kon hij hen nog bijbrengen?

Leestijd 3 min.
Fit op je werk met deze slaaptips Fit op je werk met deze slaaptips

Vijf tips voor fittere werknemers

Vaak wordt onderschat hoe belangrijk slaap is. Wie genoeg slaapt, heeft meer energie, is vrolijker, creatiever én presteert beter op het werk. Helaas slaapt driekwart van de Nederlanders te weinig. Uw werknemers ook?

Leestijd 3 min.

Altijd een luisterend oor binnen de zorg: de ZorgConsulent van ONVZ

Onze zorgconsulenten staan klaar voor elke verzekerde die vragen heeft.

Leestijd 3 min.

VR-Stressmanagement: slimmer omgaan met stress

De kranten staan er vol van: Nederlanders hebben last van stress. Er wordt zelfs gesproken over een epidemie van burn-outs.

Leestijd 5 min.

De griepprik werkt

Nederland wordt elk jaar weer getroffen door de griep. Is er ook in uw bedrijf sprake van extra uitval? Een griepprik kan een effectieve maatregel zijn om uw medewerkers én uw bedrijf gezond te houden.

Leestijd 4 min.

Wintertijd? Zo blijven uw werknemers productief

Een uur langer doorslapen: dat klinkt als muziek in de oren. Maar de gevolgen, zoals slecht slapen en vermoeidheid, kunnen invloed hebben op de productiviteit. En dat wilt u niet op de werkvloer. Hoe helpt u uw werknemers bij de omschakeling naar wintertijd?

Leestijd 4 min.

Zo krijg je inzicht in de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers

Gezonde, tevreden medewerkers zijn de sleutel tot zakelijk succes. Ze zijn bevlogen, proactief, productief, loyaal en minder vaak ziek.

Leestijd 6 min.

‘Herstellen is net zo belangrijk als presteren’

Presteren gaat niet zonder herstellen. Want raakt onze batterij leeg, dan gaat ons lichaam vroeg of laat horten en stoten. Een goede werk-privé-balans is dan ook essentieel. Sportman Jochem Uytdehaage vertelt hoe u uw medewerkers daarbij helpt.

Leestijd 4 min.

Zzz … zo laat u werknemers lekker slapen

Omarm de powernap en haal de druk van de werkketel. Want als uw medewerkers goed slapen, dan doet u dat ook. Slapeloosheid onder werknemers kan namelijk vervelende gevolgen hebben: van verminderde productiviteit tot ziekteverzuim.

Leestijd 5 min.

Is uw bedrijf mantelzorgvriendelijk?

Eén op de vijf werknemers krijgt ermee te maken: mantelzorg. De combinatie van werken en zorgtaken kan zwaar zijn. Een goede balans is hierin essentieel. U kunt als werkgever veel voor uw werknemers betekenen, zonder dat de arbeidsparticipatie eronder lijdt.

Leestijd 5 min.

Minder vlees = meer productiviteit

Op brood bij de lunch, bij het avondeten en op de borrelplank. We eten meer vlees dan goed voor ons is. En dat gaat niet alleen ten koste van onze gezondheid, maar ook van het milieu en onze productiviteit. De oplossing: meatless monday.

Leestijd 5 min.

Wat te doen bij lage rugpijn? Zes tips!

Vier op de vijf mensen krijgen in hun leven te maken met lage rugpijn. Toch is het eenvoudig de klachten te voorkomen, door genoeg te sporten en in het dagelijks leven meer aandacht aan de juiste houding te besteden. We geven je zes gouden tips die de rug kunnen ontlasten.

Leestijd

Maak werk van werkgeluk

Volgens de Global Workforce Happiness Index (2016) is werkgeluk cruciaal om talent binnen te houden en te beschikken over een gemotiveerd personeelsbestand, dat goede resultaten neerzet en blijft innoveren. Minder gelukkige werknemers zijn makkelijker over te halen om over te stappen naar de concurrent. Nu de concurrentie om talent op de arbeidsmarkt toeneemt, loont het om te investeren in het werkgeluk van je medewerkers.

Leestijd 6 min.

Hoe kan werkruimte bijdragen aan werkgeluk? Vijf praktische tips

Elke ochtend met een lach op je gezicht naar je werk gaan – dat willen we allemaal wel. Helaas is de realiteit vaak anders. Terwijl je als werkgever relatief eenvoudig het werkgeluk van medewerkers kunt vergroten met een prettige werkomgeving. Hoe zorg je met een paar simpele veranderingen voor meer geluk op de werkvloer?

Leestijd 5 min.

Wat is RSI en hoe voorkom je het?

Veel mensen hebben na een lange werkdag last van hun schouders, nek of handen. Op kantoor kan dit bijvoorbeeld komen door het lange zitten, gecombineerd met een verkeerde houding. Hebben jij of één van jouw werknemers lichte klachten? Dan is het verstandig om hier iets aan te doen. Je zit namelijk niet te wachten op chronische RSI-klachten. In dit artikel leggen we uit wat RSI precies is en hoe je het kunt voorkomen of behandelen!

Leestijd 5 min.

Slaap lekker!

’s Ochtends vroeg moet je er weer uit, ook al draai je je het liefst nog een keer om. De dag kom je vervolgens door met de nodige koppen koffie. Maar vanavond ga je echt eens op tijd naar bed. Toch?

Leestijd 4 min.

Tien tips om te stoppen met roken

We weten allemaal dat roken slecht is voor onze gezondheid. Toch kan het ontzettend moeilijk zijn om ermee te stoppen. Daarom hebben wij enkele tips voor je op een rij gezet. Zo begin je goed aan een gezond en vitaal 2018.

Leestijd

Zo ga je stress te lijf

Een beetje stress zorgt dat je presteert. Denk aan die deadline of dat sprintje naar de trein. Maar langdurige stress doet meer kwaad dan goed. Hart- en vaatziekten, depressie en angststoornissen liggen dan op de loer. Hoe voorkom je dat de balans doorslaat in tijden van een 24 uurseconomie, constante bereikbaarheid en een cultuur waarin presteren en 'druk, druk, druk' hand in hand gaan?

Leestijd 4 min.

Zes tips om stoppen met roken te stimuleren

Hoeveel van jouw medewerker roken? Of misschien rook je zelf wel. Een rokende medewerker neemt gemiddeld zo’n vier rookpauzes van tien minuten per dag, wat neerkomt op zo’n 150 uur roken per jaar tijdens werktijd. Ook is het ziekteverzuim onder rokers veel hoger dan onder niet-rokers, waardoor iedere roker een werkgever elk jaar alleen al op basis van rookpauzes en ziekteverzuim zo’n 4.000 euro kost. Genoeg redenen dus om het stoppen met roken onder jouw medewerkers te stimuleren. Maar hoe doe je dit? Natuurlijk is er niet één manier, maar de volgende tips helpen je in de goede richting.

Leestijd

‘Integreer beweging in het DNA van je bedrijf’

De Gezondheidsraad heeft eind augustus een nieuw advies gepresenteerd over gezond bewegen. De beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen worden uitgebreider; behalve actief bewegen worden ook spier- en botversterkende activiteiten en het actief tegengaan van stilzitten in de toekomst een speerpunt. Maar wat kunnen werkgevers in de praktijk met deze adviezen?

Leestijd

‘Benut de middagdut’ en meer tips om thuis te werken met kids

Het klinkt ideaal; lekker vanuit huis werken terwijl de baby slaapt en de peuter wat voor zichzelf doet. Helaas blijkt dat in de praktijk vaak een utopie. Dat het toch ook écht kan werken, bewijst moeder en thuiswerker Rosanna.

Leestijd
yoga op je werk yoga op je werk

De voordelen van bedrijfsyoga

Een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim bij werknemers is stress. Het is dus belangrijk om niet alleen na het werk de ontspanning te zoeken en te ontstressen, maar ook op de werkvloer. Een goede manier om dit te bewerkstelligen, is bedrijfsyoga. We vertellen graag waarom.  

Leestijd 3 min.
ontspannen op je werk ontspannen op je werk

Te veel werkstress? Zo ontspan je tijdens werk!

Door te veel en te hard te werken, kun je soms vergeten je rust te pakken. De werkstress die hierdoor ontstaat, kan leiden tot een burn-out. Daarom een aantal tips om de stress te verlagen!  

Leestijd 5 min.
koffie koffie

Het nut van een ‘echte’ koffiepauze tussen de middag

Lang niet elk bedrijf in Nederland doet er nog aan: een pauze waarin je samen met collega’s gaat zitten om koffie te drinken. Toch is het goed om tussen de middag even samen te komen. Waar kun je anders de laatste nieuwtjes doorspreken, samen inspiratie opdoen over lopende projecten of brainstormen? Dit is hét moment van de dag om bij te praten, te ontladen en ontstressen. Dit zijn de voordelen van de ‘ouderwetse’ koffiepauze voor werknemers.

Leestijd
Multitasken Multitasken

Efficiënt werken? Stop met multitasken.

Eén op de acht mensen in Nederland heeft last van stress op het werk. Eén van de oorzaken? Multitasken! ‘Ons denkend brein kan niet multitasken, óók dat van vrouwen niet.’  

Leestijd 5 min.
Fit op je werk met deze slaaptips Fit op je werk met deze slaaptips

Fit op je werk met deze slaaptips

Je hebt meer energie, bent vrolijker, creatiever én presteert beter op je werk… mits je goed slaapt! Helaas slaapt driekwart van de Nederlanders te weinig. Jij ook? Vergeet dan het kopje warme melk, want met deze tips slaap je pas echt optimaal.  

Leestijd 5 min.
haal meer uit je werkdag: doe een powernap haal meer uit je werkdag: doe een powernap

Haal meer uit je werkdag: doe een dutje op kantoor

De kracht van de powernap is bij veel mensen inmiddels wel bekend. Maar wist je dat ook een dutje op kantoor wonderen kan doen? “Ik heb na een kwartiertje slapen weer energie voor tien.”  

Leestijd
eet jezelf ontspannen eet jezelf ontspannen

Stress? Eet jezelf ontspannen

Het is niet alleen een rotgevoel, maar ook een aanslag op je lichaam: stress. Toch wordt het tegenwoordig gezien als iets dat ‘erbij hoort’. Niks is minder waar; stress is een nare plaaggeest. Gelukkig kan voeding helpen. De do’s & dont's voor ‘no stress’ op het menu.  

Leestijd
burn-out burn-out

Zo herken én voorkom je een burn-out

In een tijd waarin iedereen druk-drukker-drukst is, ligt een burn-out op de loer. Hoe krijg je een burn-out, hoe kom je er vanaf en belangrijker: hoe voorkóm je ‘m?

Leestijd