Geen Categorie
Leestijd
3 - 4 minuten
thuiswerkplek

Thuiswerkplek: zo werk je gezond en prettig thuis

Het afgelopen jaar is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk een goede thuiswerkplek is. Lichamelijke en psychische klachten komen bij een ongezonde thuiswerkstijl al gauw om de hoek kijken, met ziekteverzuim als gevolg. Wat kunt u als werkgever samen met uw medewerkers doen om het ideale thuiskantoor te creëren?

Thuis moeten uw medewerkers net zo fijn kunnen werken als op kantoor. In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) is vastgelegd dat werkgevers ook voor thuiswerkers een veilige en gezonde werkomgeving moeten creëren. De werkplek moet ergonomisch worden ingericht om klachten te voorkomen. Daarom maakten we een checklist, om samen met uw medewerkers te controleren of het thuiskantoor op orde is. Bekijk de handige video of lees de checklist hieronder. 

Checklist ideale thuiswerkplek

#1 Werk in een afgesloten ruimte

Bij het kiezen van een geschikte thuiswerkplek is het belangrijk dat je rustig kunt werken zonder afleiding. Creëer een plek die alleen bedoeld is om te werken. Een afgesloten werkruimte is hiervoor de beste oplossing. Is dit niet mogelijk? Dan kun je een hoek van de woon- of slaapkamer inrichten tot vaste werkplek. 

Als er meerdere thuiswerkers in huis zijn, bedenk dan samen hoe jullie slim omgaan met de ruimtes. Handig is daarbij om een kamer aan te wijzen waar getelefoneerd kan worden, zodat iedereen ongestoord aan de slag kan.

#2 Zorg voor voldoende lichtinval

Let bij het kiezen van je werkplek op de lichtinval. Hoe meer licht, hoe beter. Van licht krijg je namelijk energie, werk je productiever en ben je geconcentreerder. Het beste is om je bureau drie meter van een raam af te zetten. Draai het bureau zo dat het raam links of rechts naast je is. Als je recht voor het raam zit, word je verblind door het zonlicht. En als je met je rug naar het raam zit, gaat je beeldscherm spiegelen door het directe licht op het scherm. Beide zorgen ervoor dat je met je ogen knijpt, waardoor oog- en hoofdpijnklachten ontstaan.

#3 Werk aan een goed bureau

Het bureau moet groot genoeg zijn om aan te werken: minimaal 120 centimeter breed en 80 centimeter diep. Let op dat het bureau de juiste hoogte heeft. Test dit door achter het bureau te zitten, je armen op het bureau te plaatsen en te kijken of je armen en ellebogen een hoek van 90 graden vormen. Is dit niet het geval? Dan is je bureau te hoog of te laag.

Als je bureau te hoog is, kun je hier alsnog aan werken door je bureaustoel omhoog te verstellen en een voetenbankje neer te zetten. Aan een te laag bureau kun je niet werken. Het ideale thuiswerkbureau is een zit-stabureau: hiermee kun je zowel zittend als staand werken. De afwisseling van werkhoudingen voorkomt rug-, nek- en armklachten.

#4 Gebruik een verstelbare bureaustoel

Het beste is om ook een verstelbare bureaustoel te gebruiken. Ideaal is een stoel waarbij je de armleuningen en rugleuning kunt verstellen. De bureaustoel is goed ingesteld als:

  • je benen een hoek van 90 graden vormen en je voeten ondersteund worden door de vloer of door een voetenbankje;
  • je knieën op dezelfde hoogte als je heupen zijn;
  • je armen een hoek van 90 graden vormen als je armen op de armleuningen steunen en je handen op het bureau liggen;
  • het onderste deel van je rug goed gesteund wordt door de welving van de rugleuning, bijvoorbeeld met een kussentje. 

#5 Plaats het beeldscherm, toetsenbord en de muis juist

Zet het beeldscherm in het midden van je bureau en zorg ervoor dat het scherm op ongeveer een armlengte van je afstaat. De hoogte is perfect als je met een neerwaartse blik naar het scherm kijkt. Plaats de bovenkant van het scherm daarvoor iets onder ooghoogte. Als je met een laptop werkt, is het handig om een laptopstandaard te gebruiken met externe muis en toetsenbord.

Het toetsenbord plaats je op 10 centimeter van de rand van het bureaublad. De muis zet je direct naast het toetsenbord. Als beide te ver van je af liggen, kunnen je armen geen hoek van 90 graden vormen.

#6 Ruim je werkplek op

Belangrijk is om aan het eind van je werkdag je werkspullen op te ruimen. De kans bestaat namelijk dat de grens tussen werk en privé vervaagt, zeker als je geen afgesloten werkkamer hebt. Door de spullen op te ruimen, creëer je rust in je huis en in je hoofd. Een monitor verplaatst wat lastig, maar een losse laptop, toetsenbord of muis kun je eenvoudig opbergen.

Daarnaast werkt een opgeruimde werkplek prettiger. Rommel werkt namelijk contraproductief: het leidt af. Zorg daarom voor voldoende opbergruimte zodat je de spullen pas ziet wanneer je ze wil zien.

#7 Gebruik een dagplanner

Om gemotiveerd en geconcentreerd te werken en overzicht te bewaren, is het belangrijk om een planning te maken. Gebruik hiervoor een dag- of weekplanner op je bureau. Wat ga je precies doen? Plan blokken van één tot twee uur, niemand kan namelijk acht uur lang achter elkaar werken. Neem na elk blok een korte pauze waarin je opstaat om te bewegen. Zo kun je daarna met een frisse blik weer aan de slag.

#8 Creëer een inspirerende werkplek

De thuiswerkplek hoeft absoluut niet saai te zijn of te lijken op de plek op kantoor. Het is belangrijk dat de werkplek productiviteit en creativiteit stimuleert. Maak bijvoorbeeld een collage op de wand met inspirerende beelden en persoonlijke foto’s. Breng kleur aan door een muur te schilderen, accessoires toe te voegen of planten neer te zetten. Planten zijn niet alleen een gezellige toevoeging, maar dragen ook bij aan je productiviteit: ze zorgen voor zuurstof, zuiveren de lucht, reduceren stress en zorgen voor een betere concentratie. 

 

Bronnen: Arboportaal.nl & Arboned.nl.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?

Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ
Leestijd 5 minuten

Vlug weer op de been met Snelzorg

Stel, uw werknemer voetbalt op zondag in een vriendenteam. De tegenstander is iets te gretig en de knie van uw medewerker is daar de dupe van. Au! De huisarts stuurt hem op maandag door naar het ziekenhuis. Hij kan daar echter pas over ruim 4 maanden terecht voor een MRI. En als uw medewerker geopereerd moet worden belandt hij daarna op de volgende wachtlijst. Uw medewerker heeft veel pijn, waardoor hij slecht slaapt. Hierdoor kan hij voorlopig niet goed ingezet worden op de werkvloer. Herkenbaar? Gelukkig biedt ONVZ Snelzorg. Snelzorg is een initiatief waarbij we met zorgaanbieders in Nederland afspraken maken, zodat u daar sneller terecht kunt. ZorgConsulent Albert Elsendoorn vertelt er meer over.

Lees meer
PMO PMO

‘Het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) wordt zwaar onderschat’

Thuiswerken is al bijna anderhalf jaar de norm. Wat doet dat met de gezondheid van uw werknemers? Waar hebben ze behoefte aan, wanneer komt stress om de hoek kijken en welke gezondheidsrisico’s liggen op de loer? Een PMO geeft antwoord op deze vragen en biedt een waardevolle nulmeting van de gezondheid van uw bedrijf.

Lees meer
fysieke klachten fysieke klachten

Voorkom nek-, rug- en schouderklachten

Acht uur per dag stilzitten doet je lichaam geen goed. Werknemers met een kantoorbaan lopen daarom risico op lichamelijke klachten. Onze gezondheidspartner TIGRA kan daar een stokje voor steken of klachten behandelen. Benieuwd wat we voor uw werknemers kunnen betekenen? Lees snel verder.

Lees meer