In aflevering #1 van Helder voor de Geest bespreken we de impact van thuiswerken op de mentale gezondheid van uw medewerkers. Aan het woord zijn Elze Versteeve (psycholoog en managing partner GRIP) en Bas Habets (Corporate Healthmanager ONVZ).
In dit artikel hebben we de vijf belangrijkste lessen voor u opgesomd. Liever de video bekijken? Scroll dan helemaal naar beneden.
Of nou ja, die komt bijna niet voor. “De ideale thuiswerker is namelijk introvert en heeft niet zoveel behoefte aan menselijk contact. Hij of zij is heel gedisciplineerd, heeft veel zelfcontrole en doet wat hij of zij zich voorneemt. Deze persoon is niet al te perfectionistisch en heeft geen aanleg om workaholic te zijn,” aldus psycholoog Elze Versteeve.
Dit betekent tegelijkertijd dat medewerkers die extravert zijn, weinig discipline hebben of juist erg perfectionistisch zijn nu een risicogroep vormen. Hou deze medewerkers dus extra in de gaten.
Op het moment dat je goede afspraken maakt over wat iemand oplevert, hoef je niet te controleren of ze wel online zijn en hun werk doen. Versteeve legt uit: “Die aanwezigheidsverplichting waar veel organisaties nog steeds op sturen, werkt nu niet meer. Dus word heel helder over de gestelde doelen, controleer die ook en praat er met elkaar over. En bedenk tegelijkertijd: hoe kan ik die medewerker helpen en faciliteren om zijn of haar doelen te halen?”
Tussen de 15 en 20 procent van alle werkenden in Nederland heeft stressklachten. Dit percentage is in coronatijd gelijk gebleven. Toch is het aantal meldingen bij hulpverleners met meer dan de helft afgenomen. Dit komt onder andere doordat leidinggevenden en medewerkers elkaar minder zien, waardoor eventuele signalen van medewerkers niet opgevangen worden.
“Het is dus belangrijk dat je als leidinggevende/werkgever het gesprek aan durft te gaan met je medewerkers. Dat je laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in hoe het met ze gaat. Durf jezelf daar ook kwetsbaar in op te stellen. Als je laat zien dat jij met dezelfde dingen worstelt als zij, dan zijn zij ook veel meer bereid om dingen met jou te delen,” aldus Corporate Healthmanager Bas Habets.
Een andere optie is om een vragenlijst in je organisatie uit te zetten, zodat je kunt meten hoe het met je medewerkers gaat. Ook zo kun je de 15 tot 20 procent van de medewerkers die moeite heeft met thuiswerken eruit halen en hen, waar nodig, adequaat hulp aanbieden.
“Een hoogopgeleide die thuis komt te zitten met een burn-out kost de organisatie zo’n 90.000 euro aan verzuim-, begeleiding- en vervangingskosten. Terwijl medewerkers, als je er vroeg bij bent, soms maar 3 tot 5 gesprekjes nodig hebben om weer grip op de zaak te krijgen. Ze hebben dan nog de kracht om zelf hun problemen op te lossen,” zegt Versteeve.
“Als iemand een burn-out heeft, ben je als coach al snel 2 tot 3 maanden bezig om iemand weer stabiel te krijgen. Dus het is ook om financiële redenen heel verstandig om nu actie te ondernemen en niet te wachten tot die golf over een jaar over ons heen spoelt.”
Habets vertelt: “We zien dat budgetten die gereserveerd waren om medewerkers te helpen met interventies, nu bevroren worden. Aan de ene kant een logische stap, want je wilt de continuïteit van je bedrijf veilig stellen. Maar aan de andere kant – als je die budgetten nu bevriest, verlies je dus de grip op de mentale klachten van je medewerkers. En moet je straks van veel verder terugkomen. Dus probeer die budgetten tocht te benutten om je mensen de juiste hulp te kunnen bieden.”
De mentale gezondheid van uw medewerkers is in coronatijd belangrijker dan ooit. Hoe zorgt u er als werkgever voor dat u iedereen mentaal aan boord houdt – nu én straks, als de anderhalvemetersamenleving blijft voortduren? Dit laten we u zien in Helder voor de Geest: een serie video’s vol handige tips en tricks van experts om uw medewerkers mentaal gezond te houden. Bekijk alle afleveringen op onvz.nl/heldervoordegeest.
Heeft u vragen of bent u benieuwd naar wat u kunt doen om uw medewerkers mentaal gezond te houden? Onze gecertificeerde register consultants duurzame inzetbaarheid staan voor u klaar. Om even van gedachten te wisselen, handige tips te geven of u te helpen bij het inzetten van preventieve interventies. De Werkgeversdesk is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 030 639 62 66 of stuur een e-mail naar werkgeversdesk@onvz.nl.
In deze financieel onrustige tijden zorgt geld, of eigenlijk een tekort daaraan, bij veel mensen voor stress. Alhoewel u misschien niet gelijkt denkt aan een zorgverzekeraar daarbij, kan ONVZ wel degelijk hulp bieden aan werkgevers en hun werknemers in deze situatie. BeauAvis is één van de Gezondheidsnetwerkpartners van ONVZ waarmee we dat doen.
Stress onder controle krijgen door aan je ademhaling te werken. Dat is de gedachte achter de HeartMath-methode waar veel werkgevers gebruik van maken. Hoe werkt die methode precies en wat levert het op?
‘Voor mij gaat vitaliteit over het maken van bewuste keuzes die mij en mijn omgeving goed doen.’ Het zijn de woorden van Alexander Stolze, Head of Vitality Benelux bij ING. Zijn missie: een optimale en veilige werkomgeving creëren voor 28.000 ING’ers in Nederland, België en Luxemburg. Alexander deelt zijn ervaring als ‘vitale werkgever’ aan de hand van 5 uitspraken.