Het aantal online platforms op het gebied van gezondheid en duurzame inzetbaarheid is enorm en blijft stijgen. Benieuwd wat deze platforms u op dit moment kunnen bieden? ONVZ zocht het in samenwerking met SAMR en Dona HR Advies voor u uit.
Uit het onderzoek blijkt dat geen enkele aanbieder in de markt een aanbod biedt waarin alle aspecten van duurzame inzetbaarheid aan bod komen. De aanbieders focussen vaak op een of enkele aspecten.
De meeste platforms bieden interventies aan op curatief en/of preventief niveau. Slechts enkele platformaanbieders bieden ook interventies op het gebied van amplitie/gedragsverandering, terwijl deze binnen de literatuur over leefstijlverandering als cruciaal voor succes worden gezien.
De meeste platformaanbieders richten zich op fysieke gezondheid. Sommige bieden daarnaast ook diensten op mentaal gebied. Slechts enkele platforms hebben de focus op mentale gezondheid (en minder/niet op fysieke gezondheid).
We zien verder dat platforms die met name onderzoek aanbieden (meestal in de vorm van vragenlijsten, scans of eHealth), vaak ook aanvullende interventies aanbieden. Onderzoeksbureaus bieden niet alleen de diagnose en analyse, maar leveren ook interventies die hierop aansluiten. Daarnaast zijn, naast onderliggende modellen, de interventies in slechts weinig gevallen wetenschappelijk onderbouwd.
Ten slotte wordt door een groot aantal platforms coaching aangeboden. Wel kan er worden geconstateerd dat vaak onduidelijk is wat de kwaliteit en toepasbaarheid is van deze coaching en dat er weinig wordt gewerkt met gecertificeerde coaching.
Afrondend kunnen we dus stellen dat er veel verschillende platforms zijn, elk met een eigen focus, richting en aanbod. Er is nog ruimte in de markt voor platformaanbieders die zich richten op een integrale aanpak van duurzame inzetbaarheid. Daarnaast valt er op het gebied van amplitie/gedragsverandering veel winst te behalen is. Bent u benieuwd hoe we dit onderzoek hebben aangepakt en welke platforms er hebben deelgenomen aan het onderzoek? Neem dan contact op met ONVZ door te mailen naar werkgeversdesk@onvz.nl.
‘Van werken wordt iedereen beter’, is het credo van verzuimbegeleider BeauAvis. Ze zien werk en privé niet als twee gescheiden werelden, maar zetten het werk wel centraal. BeauAvis kijkt vooral welke mogelijkheden iemand heeft en welke belemmeringen weggenomen kunnen worden, zodat iemand goed en met plezier aan het werk kan. Een oplossing op maat dus.
Veel werkgevers worstelen met het vormgeven van het hybride werken. Maar dat geldt niet voor iedereen. Centric is een mooi voorbeeld van een organisatie met een duidelijk plan voor ogen. In dit artikel geeft Head of HR Centric Nederland, Ingrid Vlaming, een inkijkje in hoe Centric slim werken faciliteert. En tegelijkertijd oog houdt voor de vitaliteit van de medewerkers.
Vraag iemand wat hybride werken is en het antwoord is steevast: tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Mireille Beumer, online facilitator, scherpt die definitie liever aan. ‘Hybride werken is de katalysator om werk anders in te richten. Om de samenwerking tussen teamleden opnieuw vorm te geven. Met als doel gelukkigere medewerkers, een sterkere organisatie, meer flexibiliteit, duurzaamheid en goede energie. Gewoon prettiger werken, voor iedereen. Maar, wel anders dan we deden vóór corona.’