Actualiteit
Leestijd
3-4 minuten
Stoppen met roken

Op weg naar een rookvrij leven

Wat maakt stoppen met roken zo lastig? En hoe versla je de afkickverschijnselen? Ex-rokers Yvette en Stijn delen hun weg naar een rookvrij leven en wat dit hen heeft opgeleverd.

In 2020 rookte een op de vijf Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 jaar en ouder, blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut. Dat zijn ongeveer 2,8 miljoen volwassenen. Ruim een op de drie rokers heeft vorig jaar een serieuze stoppoging gedaan. De meeste rokers hebben meerdere pogingen nodig voordat het hen lukt definitief te stoppen. Dat is niet gek, want roken is zeer verslavend. Hoe ervaren rookverslaafden de weg naar een rookvrij leven? We spreken Yvette (54) en Stijn (20) over hun stopproces.

‘Al mijn vrienden rookten’

Yvette heeft dertig jaar lang gerookt: ‘Het begon allemaal best onschuldig zo rond mijn veertiende. Al mijn vrienden rookten, ik was nieuwsgierig en wilde er natuurlijk bij horen. Af en toe rookte ik mee, maar stiekem vond ik het heel vies. Daarom ging ik als mijn ouders niet thuis waren expres roken in de achtertuin. De tactiek werkte: ik begon het lekker te vinden en raakte al snel verslaafd. Uiteindelijk ging er minstens een pakje per dag doorheen.’

Stijn begon rond zijn vijftiende: ‘Ik had oudere vrienden en collega’s op werk die allemaal rookten. Om stoer te doen en niet buitengesloten te worden, stak ik ook wel eens een sigaret op. Ik dacht dat ik toch niet verslaafd zou raken. Nou, daar was niets van waar. Vanaf mijn zestiende gingen er elk uur wel één of twee sjekkies doorheen.’

Sigaret als toetje

‘Vroeger was roken heel normaal’, vertelt Yvette. ‘Iedereen deed het en je kon overal een sigaretje opsteken: in de trein, bij de kapper en zelfs op je werk. Ik had gewoon een asbak op mijn bureau staan. Het roken ervaarde ik toen als ontspannen en lekker. Dat veranderde toen je op bepaalde plekken niet meer mocht roken. Ik moest gaan plannen waar en wanneer ik een sigaret kon opsteken. Nog even snel voor werk en gehaast in de pauzes. Ik was de hele dag gespannen en dacht constant aan roken. Ik voelde me echt een slaaf van die sigaretten.’

Stijn vond roken altijd heerlijk: ‘Bij de koffie om ‘s ochtends wakker te worden, in de pauzes om de dag door te komen en ‘s avonds na het eten als een soort toetje. Het hoorde bij het ritme van mijn dag. Wel merkte ik dat mijn gezondheid achteruit ging: ik werd kortademig, benauwd, kreeg een rokershoest en had last van mijn tandvlees. Het kostte ook enorm veel geld. Bijna alles wat ik verdiende met mijn bijbaan ging op aan shag.’

De drive om voorgoed te stoppen

‘Ik heb vaker geprobeerd te stoppen’, zegt Yvette. ‘Maar toen miste ik die échte motivatie. Pas toen mijn kinderen zeiden dat ze bang waren om me te verliezen, ging bij mij de knop om. Mijn jongste huilde regelmatig en zei dan: ‘Mama, straks ga je dood.’ Ik voelde me verschrikkelijk en was zelf ook bang om longkanker te krijgen. Het was tijd om definitief gedag te zeggen tegen die troep.’

Stijn had ook meerdere pogingen nodig: ‘Als ik gestopt was, vond ik altijd weer een smoesje om te beginnen. Had ik een pijntje of last van liefdesverdriet? Dan verdiende ik wel een sigaretje. En hoppa: ik was meteen weer verslaafd. Pas toen ik een nieuwe vriendin kreeg, had ik echt de drive om voorgoed te stoppen. Zij vond het vies, shag en sigaretten werden nóg duurder en mijn gezondheid ging verder achteruit. Zo had ik af en toe zelfs steken in mijn longen. Het moest klaar zijn.’

Volhouden

Stijn stopte in één keer: ‘Ik gooide alle pakjes in de prullenbak en keek niet meer om. De eerste dagen waren een hel: ik werd letterlijk ziek van de ontwenningsverschijnselen. Ik had zweetaanvallen, sliep niet meer, hoestte dik slijm op en was mega chagrijnig. Daarna ging het gelukkig snel beter. De drang om te roken bleef, maar ik zocht afleiding en steun bij mijn vrienden en familie.’

Yvette ging naar de huisarts voor hulp: ‘Ik kreeg pillen waardoor ik het roken heel vies vond. Op een gegeven moment werd ik zo misselijk dat ik stopte. Daarna heb ik nooit meer een sigaret aangeraakt. De ontwenningsverschijnselen zijn naar, maar mentaal vond ik het nog veel lastiger. Je komt niet zomaar van gewoontes af die je decennia lang hebt volgehouden. Het voelde leeg zonder sigaretten en ik werd er somber van. Het was net een rouwperiode, ik miste het echt. Ik hield wel voor ogen waar ik het voor deed: mijn kinderen. In mijn portemonnee had ik een foto die me daaraan herinnerde.’

Ondersteuning van een app

Zowel Yvette als Stijn downloadde de app Kwit tijdens hun stopproces. In die app kun je zien hoe lang je gestopt bent, hoeveel sigaretten je niet gerookt hebt, hoe je gezondheid vooruit gaat en hoeveel geld je bespaard hebt. Stijn: ‘Dat hielp me ontzettend. Ik zag wat ik elke dag bereikte en kreeg daardoor een boost aan motivatie om door te gaan.’

Stressloos leven

Stijn is nu acht maanden gestopt: ‘Ik merk dat ik fitter ben, dat mijn tandvlees gezonder is en dat ik minder hoest. Als ik gezellig ga borrelen of anderen zie roken, heb ik het soms wel moeilijk. Dan schiet de gedachte door mijn hoofd: ach, eentje kan toch wel? Maar ik doe het niet, want dan ben ik meteen weer verslaafd. Ik wil gezond blijven, geld besparen en stressloos leven.’ Yvette begon na een half jaar pas minder naar een sigaret te verlangen. ‘Vanaf toen begon ik anders naar rokers te kijken. Ik was blij dat ik dat niet meer deed en werd steeds trotser op mezelf. Ook ben ik nu veel meer ontspannen dan toen ik rookte. Sigaretten beheersen niet meer dag in dag uit mijn leven en dat geeft rust. Ik ben nu meer dan acht jaar gestopt en kan het écht iedereen aanraden.’

 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?

Ashley Porton ZorgConsulent ONVZ Ashley Porton ZorgConsulent ONVZ
Leestijd 5 minuten

207 dagen minder wachten dankzij een geslaagde wachtlijstbemiddeling

Niemand houdt van wachten. En al helemaal niet op een operatie of intake bij een zorgverlener, zoals een ziekenhuis of ggz-instelling. Staat één van uw werknemers op een wachtlijst voor zorg? Bel dan eens met ONVZ ZorgConsulent Ashley Porton, want wie weet is wachtlijstbemiddeling mogelijk.

Lees meer
Accepteer dat stress erbij hoort Accepteer dat stress erbij hoort

Burn-out coach: ‘Accepteer dat stress erbij hoort’

Burn-out is beroepsziekte nummer 1. Door het risico op burn-outs te minimaliseren, vergroot u de productiviteit, gezondheid en het werkplezier van uw personeel. Welke stappen kunt u als werkgever nemen? We vragen het aan burn-out coach Liana Verberg: ‘Je moet even investeren, maar op de lange termijn krijg je er veel voor terug.’

Lees meer
Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ

‘Ook een mantelzorger heeft hulp nodig’

Wat start met het smeren van een boterham voor een zieke dierbare of een keer helpen met aankleden, eindigt vaak in een dagtaak. Een volledige baan, náást de eigen baan. Nederland telt 5 miljoen mantelzorgers. Misschien bent u wel één van hen. Mantelzorgen, dat doe je met liefde, maar het is een zware combinatie. Het verhoogt het risico op uitval. Dit is niet alleen een risico voor de mantelzorger, maar ook voor u als werkgever. Wat kunt u als werkgever doen voor uw mantelzorgende werknemers om dit te voorkomen? Zorgconsulent en mantelzorgmakelaar Albert Elsendoorn deelt een paar van zijn tips.

Lees meer