Liefde is prachtig, maar als het ontstaat op de werkvloer dan kan dat voor een lastig pakket zorgen. Zeker voor werkgevers. Zijn er eigenlijk wettelijke regels voor? Dit is hoe u omgaat met verliefde collega’s.
Volgens het CBS telt ons land bijna 150.000 stellen op de werkvloer. Niet gek, als u bedenkt dat de meeste medewerkers meer tijd met hun collega’s doorbrengen dan met hun familie. ‘Hoe vaker je elkaar ziet, hoe aantrekkelijker je elkaar gaat vinden’, zegt hoogleraar Sociale Psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit tegen EditieNL. ‘Je ziet elkaar elke dag, dus het is logisch dat de werkvloer de plek is waar relaties ontstaan.’
Mits u het niet zelf heeft opgenomen in het personeelshandboek (en daar een gegronde reden voor te hebben), zijn er geen officiële regels in Nederland waarin staat dat het niet toegestaan is voor twee collega’s om een relatie aan te gaan. In Amerika is dat een ander geval. Daar verbiedt meer dan 75% van de bedrijven een relatie tussen een medewerker en een leidinggevende, aldus The Guardian. Dit kwam extra aan het licht toen Steve Easterbrook, CEO van McDonald’s zijn topfunctie bij de fastfoodgigant eind vorig jaar gedrag kon zeggen. In een mail aan medewerkers trok hij het boetekleed aan: ‘Dit was een vergissing’, schrijft hij. ‘Mijn relatie is strijdig met het beleid van McDonald’s. Het is tijd voor mij om te gaan.’
Gelukkig voor uw collega’s (en voor u) hoeft een relatie tussen medewerkers geen problemen op te leveren. Sterker nog: de medewerkers in kwestie zullen waarschijnlijk nóg meer zin hebben om naar kantoor te komen, wetende dat ze elkaar gaan zien. Toch kan het best ingewikkeld zijn voor werkgevers om te leren omgaan met situaties als liefde op de werkvloer. Misschien voelt u de behoefte om er enigszins vat of controle op te houden, terwijl u als werkgever geen invloed mag uitoefenen op het privéleven van uw werknemers. Vrije partnerkeuze valt hier ook onder, volgens arbeidsrechtadvocaat Suzanne Meijers. “Denk eraan dat je niet zomaar de mail van je medewerkers mag checken en dat appen onder werktijd soms gewoon mag.”
Liefde op de werkvloer hoeft dus in principe geen issue te zijn, als u goede afspraken maakt. Zo kunt u als werkgever bijvoorbeeld verplicht stellen dat er een melding wordt gemaakt als er een relatie op de werkvloer wordt aangedaan. Neem de meldplicht op in het personeelshandboek of een speciaal daarvoor opgestelde gedragscode. Zo geeft u duidelijk aan wat er van medewerkers verwacht wordt in een dergelijke situatie. U kunt dan per situatie bekijken of de relatie binnen uw bedrijf gaat werken. Merkt u dat het liefdeskoppel alleen nog maar oog voor elkaar heeft en er geen focus meer op het werk is? Dan is het aan u als werkgever om de werkverhoudingen weer ‘normaal’ te krijgen.
Is er een relatie ontstaan tussen leidinggevende en een ondergeschikte? Dan kan een overplaatsing naar een andere afdeling of een ander team een oplossing zijn. In dit geval is er namelijk sprake van een verschil in machtsverhouding. Als andere collega’s op de hoogte zijn, kunnen zij misschien het idee krijgen dat hun collega voorgetrokken zal worden. Of ze gaan zich onveilig voelen, mediator Annelies van der Velden in het AD. ‘Ze zijn bang dat wat ze tegen die collega zeggen, doorverteld wordt aan de baas. Of vrezen dat die collega mee mag beslissen over het lot van anderen.’ Ga in deze specifieke gevallen dus met extra aandacht om met het liefdeskoppel in kwestie. Verbieden is geen optie, maar bespreek open en eerlijk over de mogelijkheden.
Dat een relatie op de werkvloer ook goed kan gaan, weet Sacha Martina (32). Zij ontmoette haar huidige vriend Youri (37) tien jaar geleden op de werkvloer. Inmiddels hebben ze samen twee dochters, zijn ze beide ondernemer en delen ze dus – opnieuw – een werkplek. Sacha vertelt: ‘De vonk sloeg over op het kerstfeest. Youri was net gestart als Junior IT-consultant. We hebben die hele avond geflirt. Via een interne werkchat stuurden we berichten naar elkaar. We begonnen elkaar steeds leuker te vinden. Op een gegeven moment attendeerde het interne IT-beheerteam ons erop dat zij ook alle berichten konden meelezen. Oeps… we hebben onze conversaties toen via een andere weg voortgezet.’
Meerdere dates volgden en al snel geeft het verliefde koppel op hun werk aan dat ze officieel een stel zijn. Sacha vertelt: ‘Het scheelde dat ik geen topfunctie had. Ik was eigenlijk gewoon een hulpje en het was ook Youri zijn eerste baan. Daardoor vonden de meeste collega’s het wel schattig. Zolang we andere mensen er niet mee tot last waren en niet te veel berichten naar elkaar zouden sturen, was het prima.’ Toch kregen Sacha en Youri ook minder positieve reacties. Sacha: ‘Een bevriende collega begreep er niks van en wilde ook geen dingen meer met mij en Youri samen doen. Dat vond ik jammer.’ Een half jaar later verlaat Sacha het IT-bedrijf voor een nieuwe uitdaging. ‘Toch vind ik het mooi dat we tien jaar later weer op één werkvloer werken. Het is gezellig en gaat nog steeds goed!’
Vraag iemand wat hybride werken is en het antwoord is steevast: tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Mireille Beumer, online facilitator, scherpt die definitie liever aan. ‘Hybride werken is de katalysator om werk anders in te richten. Om de samenwerking tussen teamleden opnieuw vorm te geven. Met als doel gelukkigere medewerkers, een sterkere organisatie, meer flexibiliteit, duurzaamheid en goede energie. Gewoon prettiger werken, voor iedereen. Maar, wel anders dan we deden vóór corona.’
1 of 2 weken op een andere plek werken, ergens in Nederland of in het buitenland, waar men hun normale taken uitvoert net als thuis. Een workation is onder werknemers en werkgevers nog niet zo vanzelfsprekend, maar de waarde van remote working wordt steeds duidelijker, zegt ook Alieke Ingerman van Working Remotely: ‘Het is belangrijk dat je personeel goed in zijn vel zit.’
Hard werken is niet ongezond. En een beetje stress ook niet. Maar wanneer u last heeft van chronische negatieve stress, en geen tijd neemt of kunt nemen om op te laden, dan ligt verzuim op de loer. Wat zijn de gevolgen van (chronische) stress? En belangrijker nog: hoe kunt u het voorkomen?