Een auto van de zaak, veel doorgroeimogelijkheden en een lekker salaris op je bankrekening? Mwah, zegt de nieuwe generatie young professionals. Zij gaan liever voor de 3 P’s: People, Planet, Prosperity (en: Purpose). Werken voor bedrijven met een maatschappelijke visie, die duurzaam ondernemen en waar er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. ‘Impact maken voor merk, mens en milieu. Dat is wat ik met mijn bedrijf wil bereiken.’
Laura (27), Marjolijn (32) en Bibi (27) zijn hét voorbeeld van young professionals die een uitgesproken mening hebben als het gaat over de manier waarop wij met elkaar en deze aarde om zouden moeten gaan. Alledrie hebben ze gekozen voor werk dat iets terug doet voor de wereld. Het verdienen van veel geld speelt geen rol, de voetafdruk die het bedrijf achterlaat op deze aarde wel.
Zo besloot Bibi Timmerman vorig jaar het roer om te gooien. Ze switchte van programmamaker naar PR-adviseur om haar visie achterna te gaan. Sinds 2019 is ze werkzaam bij duurzaam PR-bureau Blyde. ‘Ik heb specifiek gekozen om bij Blyde te werken omdat duurzaamheid en ‘de wereld een stukje mooier maken’ hier heel hoog in het vaandel staan,’ vertelt ze. ‘Mijn baan als programmamaker paste niet meer bij mijn duurzame overtuiging. Voordat ik bij Blyde kwam, had ik nog nooit iets met PR gedaan. Maar dat was voor hen geen probleem. Zijn zijn op zoek naar mensen met een hart voor de missie, en niet zozeer naar mensen met veel ervaring. Daarmee paste ik perfect in het plaatje.’
Wie ook in dat plaatje past, is brand packaging designer Laura Voet. Laura besloot in 2018 om uitsluitend verpakkingen te ontwerpen voor duurzame bedrijven en startte haar eigen bedrijf. ‘Ik vind het belangrijk dat een merk een visie heeft en wilt bijdragen aan een betere wereld. Voor een opdracht denk ik niet alleen mee over het uiterlijk van het product, maar ook over het gebruik van minder verpakkingsmateriaal of duurzamere alternatieven.’ Bedrijven zijn enthousiast over Laura’s ontwerpen, maar vergissen zich soms in het kostenplaatje van duurzaamheid. Laura: ‘Veel van hen willen de duurzaamste verpakking, maar hebben niet het geld om die te laten produceren. Dat is een nadeel: hoe duurzamer je iets wilt hebben, hoe duurder het wordt.’
Dat is ook iets wat Marjolijn Hermus herkent, die sinds 2012 haar eigen landelijke stichting heeft: Stichting Babyspullen. ‘Werken voor Stichting Babyspullen is mijn droombaan,’ vertelt ze. ‘Zelf ben ik jong moeder geworden en dat was niet geheel volgens planning. Gelukkig kregen mijn partner en ik toentertijd van vrienden en kennissen veel babyspullen die we zelf anders nooit hadden kunnen kopen. We waren immers net student-af en financieel niet voorbereid op een kindje. Tijdens mijn zwangerschap was ik veel bezig met de gedachte: wat nou als koppels hun kindje niet de spullen kunnen geven die het nodig heeft? Om hen te helpen besloot ik – op mijn eigen zolder – de stichting te beginnen.’
De stichting van Marjolijn is gefocust op het helpen van anderen, maar draagt ook een steentje bij aan het milieu. ‘De gedoneerde kleertjes verwerken we in pakketten, zodat ze opnieuw kunnen worden gebruikt’, vervolgt ze. ‘Deze pakketten vullen we aan met andere babyspullen, zoals nieuwe kruiken. Toch hebben we niet altijd de middelen om deze nieuwe spullen te kopen. Als we niet genoeg babyspullen binnenkrijgen, bedenken we creatieve, duurzame alternatieven. ‘We roepen bijvoorbeeld mensen die breien op of ze dekens voor in de pakketten willen maken. Dat is natuurlijk hartstikke mooi om te zien. Zo doen we er alles aan om ieder kindje een goede start te bezorgen.’
Ook Bibi timmert samen met vele anderen aan de weg naar een betere wereld. Bibi: ‘We werken samen met duurzame merken en sociale ondernemingen aan de missie: creating a positive footprint worldwide. Sinds driekwart jaar zijn we een trotse B Corp (het keurmerk voor ondernemers die naast winst en aandeelhouders ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen, red.). Vorige week stonden de jongens van Abbot Kinney – met onze hulp – in het AD en liggen ze sindskort in de Albert Heijn. Dat vind ik zo tof! Ik geef telkens weer 100 procent om dit soort disruptieve en ambitieuze bedrijven via mijn werk een podium te bieden. En het is een cadeautje om dat bij een bedrijf te doen met zoveel positieve energie als Blyde.’
Laura doet op haar beurt haar uiterste best om merken een goed kostuum voor op dat podium te geven. ‘Het is belangrijk dat een product duurzaamheid uitstraalt,’ vertelt ze. ‘Niet alleen de kleur groen in de verpakking verwerken zoals veel merken doen, maar aantonen dat er met natuurlijke producten gewerkt is en over recycling is nagedacht. Ik ben als ontwerper maar een kleine schakel. Door samenwerking met verpakkingsexperts hoop ik meer te kunnen doen voor de duurzame verpakkingsindustrie. Het klinkt tegenstrijdig, maar mijn doel als ontwerper is dat ik steeds minder verpakkingen hoef te maken. Door efficiëntere verpakkingen te ontwikkelen kunnen we samen meer impact maken voor merk, mens en milieu. En dat is wat ik graag met mijn bedrijf zou willen bereiken.’
John Elkington bedacht in 1994 de oorspronkelijke (en misschien wel bekendere) term: People, Planet, Profit. Het staat voor de drie elementen people (mensen), planet (milieu) en profit (winst), die op harmonieuze wijze gecombineerd zouden moeten worden. Steeds vaker wordt er ook een vierde P toegevoegd aan deze duurzame driehoek: purpose, die staat voor persoonlijke ontwikkeling. Deze elementen zijn belangrijk om in de bedrijfsvoering te verwerken omdat er vanuit de maatschappij steeds meer vraag is naar duurzame producten, diensten of bedrijven die een duurzame mindset hebben. Er wordt van organisaties verwacht dat ze meegroeien met dit maatschappelijke bewustzijn. In de nieuwe economie streven bedrijven niet alleen naar stijgende omzet, maar ook naar zuinig omgaan met de aarde en een betere gezondheid van werknemers.
Hoe zorg je ervoor dat werknemers met plezier naar hun werk gaan, met liefde een stapje extra zetten voor hun werkgever en lange tijd inzetbaar blijven? ‘Ga samen aan de slag met jobcrafting’, luidt het antwoordt van professor Successful aging at work Annet de Lange. Zij onderzoekt de invloed van jobcrafting en traint werknemers en -gevers hierin.
Dat lachen gezond is, is algemeen bekend. Maar wist u ook dat de slappe lach meer voordelen heeft die ook nog eens heel goed van pas komen op de werkvloer? Van deze zes voordelen krijgt u gegarandeerd een lach op uw gezicht.
Diversiteit in het personeelsbestand zorgt onder meer voor betere (financiële) prestaties, meer werkgeluk en minder ziekteverzuim. Sociaal psycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning onderzoekt al twintig jaar de positieve kracht van generatiediversiteit.
Reacties (1)
Tim Horsten
14 juni 2020Hier word ik blij van. Het is de combi van doen wat je leuk vindt, doen waar je goed in bent, waar je voldoende geld mee kunt verdienen én ook bijdraagt aan de maatschappij. Dan zit je bij #purpose of #betekenis.