Actualiteit
Leestijd
3 minuten

BNNVARA trakteert medewerkers op gezondheidscheck

Hoe gaat het eigenlijk met mij? Deze vraag hield medewerkers van BNNVARA door het maandenlange thuiswerken bezig. Daarom bood de organisatie iedereen een op maat gemaakte gezondheidscheck aan. ‘Het was een cadeautje voor de werknemer.’

‘We wilden onze medewerkers ondersteunen bij de terugkeer naar normaal’, zegt Marjon Schumacher, Hoofd HR bij BNNVARA. ‘Na een lange periode van thuiswerken konden medewerkers hun werkweek flexibel indelen. Zij kregen de mogelijkheid om weer terug naar kantoor te komen. De terugkeer zorgde ervoor dat mensen gingen reflecteren op voorgaande maanden. Iedereen vroeg zich af: wat is er in de afgelopen maanden met mij gebeurd? Hoe staat het nu met mijn gezondheid?’

Een preventieve gezondheidscheck kan antwoord geven op deze vragen. Zo’n onderzoek is geen overbodige luxe als het aan Eric-Jan van Helmond ligt, adviseur Arbeid en Gezondheid bij TIGRA. ‘In het algemeen leiden kantoormedewerkers vaak aan nek- en schouderklachten. En wat opvalt, is dat het aantal oogklachten in deze groep stijgt.’

Het groeiende aantal oogklachten is volgens hem goed te verklaren: ‘Vroeger hield je vergaderingen fysiek aan een grote tafel met redelijke afstand tot elkaar. Nu vinden die vergaderingen plaats op hetzelfde beeldscherm waar je ook mails bekijkt en administratieve taken uitvoert. Daarbij komt dat thuiswerkers minder pauze nemen en minder natuurlijke herstelmomenten hebben.’

Van Helmond: ‘Belangrijk is bijvoorbeeld om 2 tot 3 keer per thuiswerkdag de buitenlucht op te zoeken. Ook raden we vanuit TIGRA altijd de 20-20-20-regel aan, als herstelmoment voor de ogen. Die regel houdt in dat je na elke 20 minuten ongeveer 20 seconden naar een object kijkt op 20 meter afstand.’

Check-Up

Om alle nieuwsgierige medewerkers van dienst te zijn, bood BNNVARA hen een preventief medisch onderzoek (PMO) aan onder de naam: de Check-Up. TIGRA, gezondheidspartner van ONVZ en PNOzorg, mocht het onderzoek uitvoeren. De Check-Up brengt de gezondheid van de werknemer in kaart op het gebied van werk en leefstijl. Het onderzoek geeft op een objectieve manier inzicht in gezondheidsrisico’s zodat duidelijk wordt wat er nodig is om fit, vitaal en inzetbaar te blijven.

3 onderdelen

Bij BNNVARA bestond de Check-Up uit drie onderdelen: vragenlijsten, een check-up en een eindgesprek. Bij aanmelding vulden medewerkers vragen in over thuiswerkomstandigheden, mentale belasting, werkplezier, werkdruk etcetera. Vervolgens vond er een intakegesprek plaats waarin adviseurs van TIGRA met de medewerker bespraken of, en zo ja; welke testen werden uitgevoerd. Van Helmond: ‘Op basis van de ingevulde antwoorden kijkt de adviseur waar een mogelijk probleem zit. De vragenlijsten bieden dus een goed startpunt voor de bepaling van de testen.’

Vervolgens vond de Check-Up plaats. Medewerkers konden verschillende testen laten uitvoeren. Denk aan een biometrische test (o.a. BMI), bloeddrukmeting, glucosecheck, oogtest, conditietest en gehoortest. Tenslotte vond er een eindgesprek plaats waarbij medewerkers een persoonlijk advies kregen om hun eigen inzetbaarheid te verbeteren en gezondheidsrisico’s te verminderen.


Eric-Jan van Helmond, TIGRA

Cadeautje voor de werknemer

Uniek aan de Check-Up bij BNNVARA was dat de omroep de testen als cadeautje aanbood. Medewerkers konden vrijwillig deelnemen aan de gezondheidscheck. Schumacher: ‘Normaal is een preventieve check bedoeld voor de werkgever. Die stelt zichzelf de vraag: hoe gaat het met mijn werknemers? Maar wij hebben het omgedraaid. De Check-Up was voor de werknemer als individu die zichzelf afvraagt: hoe gaat het eigenlijk met mij?’

Op organisatieniveau heeft BNNVARA geen resultaten en rapportages ontvangen. ‘Supermooi’, noemt Van Helmond het aangeboden traject. ‘Vaak worden de gegevens van een preventief onderzoek gebruikt om het vitaliteitsbeleid binnen een organisatie handen en voeten te geven. Wettelijk gezien ben je als organisatie namelijk verplicht om arbeidsrisico’s te testen met een Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Maar het mooie van deze Check-Up is dat BNNVARA aan haar medewerkers vroeg: wat wil jij graag weten?’

Vertrekpunt

‘De reacties binnen het bedrijf waren goed’, zegt Schumacher. ‘Er ontstond ook een dialoog in de wandelgangen. Mensen die zich niet hadden ingeschreven, waren nieuwsgierig geworden door verhalen van andere collega’s. Daarom hebben we de Check-Up een aantal maanden later nog een keer uitgevoerd.’ Ook merkt BNNVARA dat medewerkers zich meer bewust zijn geworden van hun gezondheid. Zo zijn sommige collega’s gezamenlijk gestart met wandelapp Ommetje.

Naast de Check-Up biedt BNNVARA al gezondheidsinterventies aan haar werknemers aan, zoals een coachingstraject. Maar de preventieve check geeft een extra zetje om je gezondheid te verbeteren, zegt Schumacher. ‘Voor sommige dingen onderneem je zelf niet zo snel actie. Maar wanneer een expert jou een beeldschermbril of bezoek aan de audicien aanraadt en de meetgegevens zeggen hetzelfde, is het een ander verhaal. Dan ben je sneller geneigd om stappen te nemen.’ De resultaten van de Check-Up zijn voor individuele werknemers daarom een mooi startpunt om te werken aan gezondheid en vitaliteit.

Vervolgstappen

Een PMO is een mooie start van een vitaliteitsbeleid. Op basis van het PMO kunnen er gezamenlijk vervolginterventies worden bepaald, gericht op verbetering van zowel de fysieke als mentale gezondheid. ONVZ en PNOzorg kunnen daarbij helpen. U kunt bijvoorbeeld met korting gebruikmaken van ons zorgvuldig geselecteerde Gezondheidsnetwerk van kwalitatief goede partners.

Vraag uw PMO aan

Wilt u meer weten over het PMO of direct een PMO voor uw medewerkers aanvragen? Neem dan contact op met uw accountmanager of met onze Werkgeversdesk om de mogelijkheden te verkennen via ons gezondheidsnetwerk. Wij zijn bereikbaar via het telefoonnummer 030 639 62 66 en het e-mailadres werkgeversdesk@onvz.nl of werkgeversdesk@pnozorg.nl.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?