Actualiteit
Leestijd
3 min.

Bijzondere ondernemer: Joshua van Eijndhoven

Niet alleen geeft hij met zijn start-up Voja Travel iets terug aan de planeet en de lokale bevolking op Kaapverdië, een van de kernwaarden van ondernemer Joshua van Eijndhoven (34) is dat er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling bij zijn medewerkers. ‘We checken altijd even in op gevoelsniveau, voordat we een dag beginnen.’

Hij is pas 24 als Joshua cum laude afstudeert voor zijn master Rechten in Utrecht en besluit om vooral niét als advocaat door het leven te gaan. In plaats daarvan koopt hij een zeiljacht en zeilt hij zes jaar lang de wereld rond. Hij eindigt op Kaapverdië, ontmoette zijn grote liefde Katia en start in 2017 zijn eigen onderneming: Voja Travel. ‘Voja betekent ‘weg’ en komt uit het Esperanto’, vertelt Joshua. ‘Het slaat precies op wat wij doen, namelijk: mensen op weg helpen naar een mooie bestemming en een fantastische reiservaring.’

Fair Travel

Die reizen kunnen bij Voja Travel worden geboekt naar Kaapverdië, Tonga en binnenkort ook de Azoren. Joshua: ‘We willen niet zomaar een reisorganisatie zijn, we willen in eerste instantie een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Fair Travel, noemen we dat. Dat houdt in: automatische co2-compensatie via onze stichting, ontwikkelingsprojecten op de bestemming en voor ons lokale personeel eerlijke lonen, trainingen en opleidingen. Wie bij ons een reis boekt wordt bijvoorbeeld opgehaald door een lokale collega. Soms gaan onze klanten langs bij de mensen thuis. Er ontstaat zo een heel ander soort contact op reis.’ 

125 lokale partners  

Intussen heeft Joshua een netwerk verzameld van 125 lokale partners op Kaapverdië, bestaande uit onder meer b&b’s, transfer-providers, koks en reisgidsen. ‘We werken één-op-één met locals, er zit geen lokale agency tussen’, legt Joshua uit. ‘Het geld komt direct vanuit ons bij de lokale partner terecht, daar kunnen onze klanten echt op vertrouwen. Toen we net begonnen, was dat, zonder reviews, natuurlijk anders. “Ga maar op reis en betaal maar als je aankomt”, zeiden we dan. Inmiddels is dat anders. Veel van onze klanten nemen overigens ook zelf dingen mee naar Kaapverdië, zoals kleding of schriftjes voor kinderen. Maar alleen al door bij ons te boeken, doe je al heel veel.’ 

Human development

Dat regelen wordt gedaan vanuit het kantoor in hartje Utrecht, waar Joshua acht medewerkers in dienst heeft. Joshua: ‘Met het team checken we altijd eerst in op gevoelsniveau, zodat je van elkaar weet hoe iedereen zich voelt. Mensen hoeven hier geen masker op te doen; ze zijn hier met alles wat ze bij zich dragen. Soms is het goed, soms zit het tegen. Pas na de check in gaan we over op de zakelijke dingen.’ Joshua zorgt er daarnaast voor dat iedereen een coach heeft, die iedereen ook ondersteunt en begeleidt op het gebied van vrienden, relaties of emoties. ‘En dat zie je bijvoorbeeld terug in ons ziekteverzuim, dat ligt tussen de 0 en de 0,5 procent.’ 

Een boom voor elke reiziger

Ook met de dromen en ambities van het bedrijf zit het wel goed: Joshua wil zich vooral richten op herstel van de natuur en trainen en opleiden van de lokale bevolking tot zelfstandige reisagenten. ‘Alleen op die manier ben je zeker van een unieke reiservaring.’ Daarnaast komen er steeds meer eco-accommodaties op de bestemmingen, die energie opwekken met zonnecellen. Joshua: ‘Dat soort projecten besteden we niet uit, maar doen we echt zelf. Onze ambitie voor 2020 is dat we onze klanten hun eigen CO2-voetafdruk kunnen laten compenseren door zelf een boom te planten op de reisbestemming. Een boom voor elke reiziger, dat zou ik te gek vinden.’ 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?