Actualiteit
Leestijd
6 min.

‘Begin klein, dan volgt de rest vanzelf’

Afgelopen maand won Lightweight Containers de titel Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. Van de ruim driehonderd bedrijven die meedongen naar de prijs, deed Lightweight Containers het meeste aan vitaliteit.

Wat is hun geheim? En wat heb je eigenlijk aan vitale medewerkers? Nou, een heleboel, legt CEO Anita Veenendaal uit.

Lightweight Containers uit Den Helder is een snelgroeiend familiebedrijf dat met een uniek en zelfontwikkeld plastic fust voor koolzuurhoudende dranken een milieuvriendelijk, licht en goedkoop alternatief biedt voor het traditionele stalen fust.

Het bedrijf kent een heel breed programma op het gebied van vitaliteit. Zo is er dagelijks vers fruit, zijn er verse smoothies, heeft iedereen een sta-zitbureau en is er een moderne fitnessruimte waar medewerkers gratis gebruik van kunnen maken. Het bedrijf werkt samen met een hardlooptrainer, die medewerkers traint. Een team van medewerkers van Lightweight Containers loopt bijvoorbeeld de Dam tot Damloop.

Bij Lightweight Containers is iedere medewerker belangrijk en zijn doelen, teams en processen leidend, in plaats van hiërarchische structuren. Er zijn daarom geen verschillen in functietitels: iedereen is Senior Business Creator. Talenten en passie krijgen zo optimaal de ruimte om tot uiting te komen.

“Niemand stuurt een ander aan en dat vraagt veel van de verantwoordelijkheid van onze medewerkers,” aldus Veenendaal. “Dat gaat heel goed, heel organisch. Het is als in een voetbalteam: je wordt als team samengesteld om te scoren. Je bent dus samen verantwoordelijk voor het behalen van een goed resultaat. Daarom registreren we bijvoorbeeld ook geen vrije dagen. Je houdt elkaar samen scherp en wanneer iemand er de kantjes vanaf loopt, wordt deze daar door collega’s op aangesproken. Zo scheidt het kaf zich vanzelf van het koren.”

Niemand stuurt een ander aan en dat vraagt veel van de verantwoordelijkheid van onze medewerkers

Het bedrijf hanteert een antirookbeleid. “Mensen die willen stoppen, helpen we – zelfs thuis. Dan halen we een trainer in huis, zodat diegenen die willen stoppen dat samen, als team, kunnen doen. Dat geeft toch het beste resultaat.”

Bij sollicitanten die roken is Lightweight Containers streng: die komen er niet in. Veenendaal: “Roken past niet binnen wat wij willen zijn als bedrijf. Bij het aannemen van mensen kijken wij sowieso sterk naar of ze passen binnen onze kernwaarden: passie, de klant is koning, kwaliteit, we geven nooit op, respect en innovatie. Daarnaast kijken we natuurlijk wel degelijk naar iemands competenties.”

De trots en het (werk)plezier van medewerkers worden gemeten. “We werken daarbij samen met Great place to work. Kijk, je moet wel weten of datgene wat je aan het doen bent, effect heeft. Ook doen mensen een test om te kijken wat hun HBDI-kleurenprofiel is. Zo is de ene meer ‘blauw’ (een analist), en een ander bijvoorbeeld meer ‘groen’ (een doener), of ‘geel’ (creatief). In elk team heb je een mix nodig, dus we zorgen ervoor dat dit zoveel mogelijk in evenwicht is. Ook is het voor mensen zelf goed om te weten wat voor ‘kleur’ zij hebben en met wie zij goed en minder goed samenwerken.”

Verder krijgen medewerkers trainingen in feedback geven. “Omdat niet iedereen het makkelijk vindt om feedback te geven en om dit op een manier te doen die goed overkomt. Maar feedback is heel belangrijk als je als organisatie beter wilt worden.”

Ja, investeren in vitaliteit kost geld.

“Investeren in vitaliteit is voor elke organisatie ontzettend belangrijk, vindt Veenendaal. “Ja, investeren in vitaliteit kost geld. Maar als je hierdoor de fysieke en mentale conditie van je medewerkers met ook maar tien procent weet te verbeteren, dan is dat al een doorslaggevend voordeel ten opzichte van je concurrenten.” Maar los van het financiële verhaal, is het ook gewoon leuk, zegt zij. “Als mensen vitaal zijn, zowel op fysiek als op mentaal vlak, dan haal je ook het meeste uit hen. Uiteindelijk wil iedereen plezier hebben in zijn of haar leven. Als je dat kunt combineren met werk, is dat natuurlijk ideaal.”

Hoe kunnen andere bedrijven hiermee aan de slag? Veenendaal geeft het advies om vooral niet te hard van stapel te lopen. “Rome is ook niet in één dag gebouwd. Begin met simpele dingen, zoals vers fruit, of het aanschaffen van zit-stabureaus. Doe het stap voor stap. Zijn er mensen die hardlopen? Geef ze een bedrijfstenue en schrijf ze in voor een wedstrijd. Dan heb je een team van mensen die elkaar stimuleren en anderen weer meenemen. En een vrijmibo, waarmee wij elke week samen de week doornemen, is ook niet moeilijk om te beginnen.”

Maar het begint ermee dat je als bedrijf procesgestuurd bent, en niet (alleen) maar kijkt naar kpi’s. “Geef mensen de ruimte en de verantwoordelijkheid. Dan wordt die opgepakt. Gaat er iets niet goed, ga dan in gesprek met elkaar. Want als je zaken van bovenaf oplegt – of dat nu vitaliteit is of wat anders – werkt dat sowieso niet.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?