Actualiteit
Leestijd
5 minuten
Ashley Porton ZorgConsulent ONVZ

207 dagen minder wachten dankzij een geslaagde wachtlijstbemiddeling

Niemand houdt van wachten. En al helemaal niet op een operatie of intake bij een zorgverlener, zoals een ziekenhuis of ggz-instelling. Staat één van uw werknemers op een wachtlijst voor zorg? Bel dan eens met ONVZ ZorgConsulent Ashley Porton, want wie weet is wachtlijstbemiddeling mogelijk.

‘De wachtlijsten zijn door corona nog langer geworden dan ze al waren’, vertelt Ashley. ‘En het eind is nog niet in zicht. Het verschilt natuurlijk per situatie en instelling hoe lang de wachtlijst is. Ik sprak in september een meneer met behoorlijk veel buikklachten. Meneer kon pas eind mei 2022 terecht voor een eerste afspraak in het ziekenhuis. Ik heb voor hem kunnen organiseren dat hij bij een ander ziekenhuis een afspraak kon maken begin november van dit jaar, in een andere regio dat wel. Het scheelt hem 207 dagen wachten. Als je iedere dag buikpijn hebt, dan heb je alles over voor een snellere diagnose.’

Hier doe ik het voor

Heel schrijnend is bijvoorbeeld ook het verhaal van een mevrouw die op de wachtlijst stond bij een grote GGZ-instelling. ‘Zij wachtte al 6 maanden op de start van haar behandeling, na het intakegesprek. Toen ze na een half jaar belde met de zorgverlener kreeg ze te horen dat ze nog zeker 4 maanden langer moest wachten op hulp. Ik heb haar kunnen bemiddelen naar een andere GGZ-zorgverlener waar ze binnen één maand kon starten met de behandeling. Ze was mij zeer dankbaar dat ze nu eindelijk de hulp kreeg waar ze al zo lang op wachtte. Dit is waar ik het voor doe.

Niet in alle gevallen in het verschil zo groot. En soms lukt het ook niet om het wachten te verkorten. Gelukkig snappen de meeste mensen dat. Nee kan ook een geruststelling zijn, hoe gek dat ook klinkt. Omdat we uitzoeken en uitleggen waarom het niet kan is er duidelijkheid. Als iemand weet waar hij aan toe is, dan is dat ook veel waard.’

Corona als rode draad

‘Corona loopt als een rode draad door mijn werk als ZorgConsulent. Ik startte middenin coronatijd met mijn werk bij ONVZ. Al snel draaide ik vanuit mijn eigen huis mee als luisterend oor op de Coronalijn. Ik heb veel verzekerden gesproken in die tijd die zich zorgen maakten over de pandemie, het uitstellen van zorg en de wachtlijsten. Soms belden mensen ook gewoon voor een praatje. Als mensen aangeven dat ze zich gehoord voelen, dan geeft dat voldoening.

Nu we middenin de nasleep van deze bijzondere tijd zitten, zien we de wachttijden verder oplopen door de uitgestelde zorg. Ik hoop voor iedereen die op zorg wacht, dat de situatie zich snel verbeterd. Moet u ook wachten op zorg? Twijfel niet en bel mij of één van mijn collega’s. Niet geschoten is altijd mis. En wie weet vinden we ook voor u een snellere optie. We denken graag met u mee.’

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?

Accepteer dat stress erbij hoort Accepteer dat stress erbij hoort

Burn-out coach: ‘Accepteer dat stress erbij hoort’

Burn-out is beroepsziekte nummer 1. Door het risico op burn-outs te minimaliseren, vergroot u de productiviteit, gezondheid en het werkplezier van uw personeel. Welke stappen kunt u als werkgever nemen? We vragen het aan burn-out coach Liana Verberg: ‘Je moet even investeren, maar op de lange termijn krijg je er veel voor terug.’

Lees meer
Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ

‘Ook een mantelzorger heeft hulp nodig’

Wat start met het smeren van een boterham voor een zieke dierbare of een keer helpen met aankleden, eindigt vaak in een dagtaak. Een volledige baan, náást de eigen baan. Nederland telt 5 miljoen mantelzorgers. Misschien bent u wel één van hen. Mantelzorgen, dat doe je met liefde, maar het is een zware combinatie. Het verhoogt het risico op uitval. Dit is niet alleen een risico voor de mantelzorger, maar ook voor u als werkgever. Wat kunt u als werkgever doen voor uw mantelzorgende werknemers om dit te voorkomen? Zorgconsulent en mantelzorgmakelaar Albert Elsendoorn deelt een paar van zijn tips.

Lees meer
Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ Albert Eslendoorn - ZorgConsulent bij ONVZ
Leestijd 5 minuten

Vlug weer op de been met Snelzorg

Stel, uw werknemer voetbalt op zondag in een vriendenteam. De tegenstander is iets te gretig en de knie van uw medewerker is daar de dupe van. Au! De huisarts stuurt hem op maandag door naar het ziekenhuis. Hij kan daar echter pas over ruim 4 maanden terecht voor een MRI. En als uw medewerker geopereerd moet worden belandt hij daarna op de volgende wachtlijst. Uw medewerker heeft veel pijn, waardoor hij slecht slaapt. Hierdoor kan hij voorlopig niet goed ingezet worden op de werkvloer. Herkenbaar? Gelukkig biedt ONVZ Snelzorg. Snelzorg is een initiatief waarbij we met zorgaanbieders in Nederland afspraken maken, zodat u daar sneller terecht kunt. ZorgConsulent Albert Elsendoorn vertelt er meer over.

Lees meer