Actualiteit
Leestijd
5 minuten
Ashley Porton ZorgConsulent ONVZ

207 dagen minder wachten dankzij een geslaagde wachtlijstbemiddeling

Niemand houdt van wachten. En al helemaal niet op een operatie of intake bij een zorgverlener, zoals een ziekenhuis of ggz-instelling. Staat één van uw werknemers op een wachtlijst voor zorg? Bel dan eens met ONVZ ZorgConsulent Ashley Porton, want wie weet is wachtlijstbemiddeling mogelijk.

‘De wachtlijsten zijn door corona nog langer geworden dan ze al waren’, vertelt Ashley. ‘En het eind is nog niet in zicht. Het verschilt natuurlijk per situatie en instelling hoe lang de wachtlijst is. Ik sprak in september een meneer met behoorlijk veel buikklachten. Meneer kon pas eind mei 2022 terecht voor een eerste afspraak in het ziekenhuis. Ik heb voor hem kunnen organiseren dat hij bij een ander ziekenhuis een afspraak kon maken begin november van dit jaar, in een andere regio dat wel. Het scheelt hem 207 dagen wachten. Als je iedere dag buikpijn hebt, dan heb je alles over voor een snellere diagnose.’

Hier doe ik het voor

Heel schrijnend is bijvoorbeeld ook het verhaal van een mevrouw die op de wachtlijst stond bij een grote GGZ-instelling. ‘Zij wachtte al 6 maanden op de start van haar behandeling, na het intakegesprek. Toen ze na een half jaar belde met de zorgverlener kreeg ze te horen dat ze nog zeker 4 maanden langer moest wachten op hulp. Ik heb haar kunnen bemiddelen naar een andere GGZ-zorgverlener waar ze binnen één maand kon starten met de behandeling. Ze was mij zeer dankbaar dat ze nu eindelijk de hulp kreeg waar ze al zo lang op wachtte. Dit is waar ik het voor doe.

Niet in alle gevallen in het verschil zo groot. En soms lukt het ook niet om het wachten te verkorten. Gelukkig snappen de meeste mensen dat. Nee kan ook een geruststelling zijn, hoe gek dat ook klinkt. Omdat we uitzoeken en uitleggen waarom het niet kan is er duidelijkheid. Als iemand weet waar hij aan toe is, dan is dat ook veel waard.’

Corona als rode draad

‘Corona loopt als een rode draad door mijn werk als ZorgConsulent. Ik startte middenin coronatijd met mijn werk bij ONVZ. Al snel draaide ik vanuit mijn eigen huis mee als luisterend oor op de Coronalijn. Ik heb veel verzekerden gesproken in die tijd die zich zorgen maakten over de pandemie, het uitstellen van zorg en de wachtlijsten. Soms belden mensen ook gewoon voor een praatje. Als mensen aangeven dat ze zich gehoord voelen, dan geeft dat voldoening.

Nu we middenin de nasleep van deze bijzondere tijd zitten, zien we de wachttijden verder oplopen door de uitgestelde zorg. Ik hoop voor iedereen die op zorg wacht, dat de situatie zich snel verbeterd. Moet u ook wachten op zorg? Twijfel niet en bel mij of één van mijn collega’s. Niet geschoten is altijd mis. En wie weet vinden we ook voor u een snellere optie. We denken graag met u mee.’

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond bedrijf?